04 april 2019

CDA: eindelijk de weg vrij voor eerlijke regels vrachtwagenchauffeurs

Vandaag stemde het Europees Parlement in met een pakket aan maatregelen voor de Europese transportsector. Er werd al twee keer eerder gestemd over het dossier, maar niet eerder wisten de Europarlementariërs een akkoord te bereiken. Wim van de Camp, een van de penvoerders, is opgelucht: "We hebben een hele lange weg afgelegd, maar op de valreep voor de verkiezingen nu dan toch eindelijk een akkoord bereikt. Gelukkig wel, want deze nieuwe regels zijn hoog nodig om de werkomstandigheden van chauffeurs te verbeteren en oneerlijke concurrentie op de transportmarkt tegen te gaan."

Er komen nieuwe regels voor rij- en rusttijden, cabotage en detachering. Voor het CDA stonden eerlijke concurrentie en verkeersveiligheid voorop bij de transportwetgeving. Rapporteur Van de Camp: "Goed uitgeruste chauffeurs zijn in ieders belang. Daarom mag de weekendrust uiteindelijk niet langer worden doorgebracht in de cabine en moeten de transportbedrijven het werk zo organiseren dat chauffeurs uiterlijk na 4 weken naar huis kunnen gaan. Ook wordt de markt eerlijker doordat vrachtwagenchauffeurs die veel in Nederland rijden, betaald worden naar Nederlandse standaarden. Het principe ´gelijk werk, voor gelijk loon op dezelfde plek´ geldt nu ook in de transportsector. Bovendien is de cabotageregeling sterk aangescherpt. Daarbij was het voor ons belangrijk geen onredelijke administratieve last voor ondernemers te creëren, miljoenen banen zijn afhankelijk van een open en concurrerende vervoerssector."

"Om alle ondernemers een eerlijke kans te geven, moeten we allemaal spelen volgens dezelfde regels. Nationale autoriteiten zijn van cruciaal belang voor de juiste toepassing van deze regels” aldus Van de Camp. "Want wanneer je op Europees niveau afspraken maakt met elkaar, moet je die ook kunnen handhaven. Om controleurs te helpen de te hoge werkdruk aan te pakken, worden vrachtwagens en kleine bestelbussen uitgerust met een digitale meter zodat controle van de rij- en rusttijden veel makkelijker wordt. Deze 'tachograaf' biedt Nederlandse controleurs de mogelijkheid om snel de chauffeurs eruit te pikken die een nomadenleven leiden op de snelweg. In één oogopslag is straks te zien of een chauffeur zich aan de regels houdt. Het is nu nog vaak niet mogelijk om langs de weg vast te stellen hoe het precies zit."

De onderhandelingen met de Raad over dit dossier worden waarschijnlijk gestart na de verkiezingen onder het Finse voorzitterschap van de Raad.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.