CDA stelt vragen over hoge tolboetes voor Nederlandse transporteurs in België
CDA-Europarlementariër Wim van de Camp heeft schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie over hoge tolboetes voor Nederlandse transporteurs in België. België heeft in 2016 een kilometerheffing voor vrachtverkeer ingevoerd. Sindsdien krijgen Nederlandse transporteurs regelmatig onterecht hoge boetes voor het niet betalen van tol.
Het probleem ligt volgens brancheorganisatie Transport Logistiek Nederland (TLN) bij slechtwerkende tolkastjes in vrachtwagens. Transport-coördinator Wim van de Camp: “Deze kastjes horen ervoor te zorgen dat bij tolhefpunten automatisch tol wordt afgedragen. Het is nu lang niet altijd duidelijk wanneer de verbinding van het tolkastje wegvalt en de tol niet wordt geheven. Zo krijgen chauffeurs onterechte boetes.” De boetes van 1.000 euro per dag kunnen oplopen tot wel 150.000 euro moeten bij een inspectie direct betaald worden. Tot het geld door de overheid is ontvangen mag de vrachtwagen niet verder rijden.
Hoewel de Vlaamse autoriteiten zich soepel opstellen en het boetebedrag verlagen in geval van onterechte boetes, zijn de Waalse autoriteiten tot nu toe niet bereid tot een oplossing te komen. “Het gedrag van de Waalse overheid is onacceptabel”, vindt Van de Camp. Hij vraagt aandacht voor deze hoge tolboetes in Brussel. “Dit probleem geldt niet alleen voor Nederlandse chauffeurs. Ook chauffeurs uit andere lidstaten hebben mogelijk last van soortgelijke boetes als gevolg van slecht functionerende tolkastjes. Het CDA wil daarom opheldering van de Europese Commissie.”