Bijdrage B5: Starterslening - Niels Kampstra

Voorzitter, een prachtig voorstel. Door deze extra storting kunnen we weer veel starters helpen aan een woning. Goed te lezen dat de op initiatief van het CDA verhoogde starterslening voorziet in een behoefte.

Wat ons nog wel opvalt is dat er, zoals wij het lezen, in het lokale uitvoeringsprogramma nog niets gezegd wordt over andere financieringsvormen. Jammer, want hier hebben wij vorig jaar rond deze tijd al omgevraagd, dmv een aangenomen amendement. Ook bij de behandeling van de regionale woonvisie hebben wij dit weer aangekaart. Wij vragen daarom actie op dit punt.

Voorzitter, wij snappen dat we de Bevelanden als één woningmarkt zien. Maar laten we dan als Borsele eens voorop lopen en laat Borsele dan pilotgemeente zijn om te zien of de andere financieringsvormen aanslaan en werken. Zou de wethouder kunnen toezeggen om hiermee aan de slag te gaan?

Bijdrage B6: Dorpsstraat 102 Heinkenszand - Niels Kampstra

Voorzitter, een voorstel met veel kansen en waar we veel mee kunnen. Daarom knip ik deze op in 3.

- De gronden aan de Dorpsstraat. Voor Heinkenszand een beeld bepalend perceel, een mooi stuk zo tussen de sportvelden en de Dorpsstraat. Omdat dit onderdeel van het groenstructuurplan is, is aankoop begrijpelijk. Wat de CDA fractie betreft moet er wel gekeken worden hoe deze percelen van meerwaarde kunnen zijn voor het dorp. Daarmee bedoelen we niet dat het op de schop moet, daarvoor is het te mooi zoals het is, maar kijk of het bijvoorbeeld mogelijk is om er een wandelpad naar het van Cittersbos en de sportvelden aan te leggen.

- De gronden aan de Drieweg. Goed dat we deze aankopen nu de kans er is. Zeker wanneer we deze gronden mogelijk voor grondruil kunnen inzetten. Een andere gedachte die bij ons op kwam is dat dit mogelijk wel eens de afronding van Heinkenszand kan zijn wanneer de Platepolder gereed is.

- De woning met schuur aan de Dorpsstraat. Hier zien wij mogelijkheden, daarom wil ik de volgende gedachte met jullie delen.

In het voorstel wordt gesproken over de mogelijke inzet van de geld wat wij uit Den Haag krijgen voor de opvang en huisvesting van mensen uit Oekraïne. Kijk of het mogelijk is om 4 of 5 woningen te realiseren en gebruik deze eerst voor de huisvesting van Oekraïners voor een periode van bijvoorbeeld 2 jaar. Dus aankoop en verbouwing met geld uit Den Haag.

Na deze termijn kunnen de gerealiseerde woningen op de markt komen voor starters of misschien voor een zorginitiatief, een woongroep of misschien een andere vorm van wonen met een gedeelde tuin.

De opbrengst bij verkoop komt naar de gemeente en doordat we eerst het geld uit Den Haag voor de aankoop en verbouw hebben ingezet is dit geld extra. Wanneer we deze opbrengst in een pot stoppen kunnen dit opnieuw gebruiken voor bijvoorbeeld starters op de woningmarkt. Denk bijvoorbeeld aan een vergelijkbaar project of het aanvullen van het budget voor startersleningen of andere financieringsvormen.

Zo zorgen we voor een goede huisvesting voor Oekrainers en vervolgens geven we starters een mooie kans.