Raadsvoorstel 5 - Instemmen met een investeringskrediet voor de herinrichting van het gemeentehuis - Peter van`t Westeinde

We zijn op dit voorstel op meerdere momenten goed bijgepraat. In het kader van de energetische maatregelen en zaken op arbo-gebied is het nu echt nodig om investeringen te doen. En niet te vergeten de uitbreidingen van het personeelsbestand van de laatste jaren. Dit laatste alleen al vraagt om aanpassingen aan het gebouw. CDA-Borsele kan dan ook akkoord gaan met dit voorstel.

Raadsvoorstel 6 - Verlenging Actieplan Sociaal Domein en Koersplan - Margriet Koeleman

Het is niet meer dan logisch om het Actieplan Sociaal Domein en het Koersplan met nog een jaar te verlengen t/m 2025. Want inmiddels is wel gebleken dat de weg die we met deze plannen in 2020 zijn ingeslagen de juiste weg is.

In de programmarapportage lazen we al dat de meeste maatregelen tot goede resultaten hebben geleid. En onlangs (1 oktober) kreeg de Klankbordgroep Sociaal Domein een voorproefje van de bevindingen van een onafhankelijk onderzoek (bureau Nautus). Nadere informatie daarover volgt in de inforaad op 13 november. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat er meer grip gekomen is op de kosten van de Jeugdzorg en de WMO-voorzieningen, dat er meer integraal wordt gewerkt en dat er beter passende ondersteuning wordt verleend. Die aanpak sluit al aan op de Hervormingsagenda Jeugd. En ook de doelstellingen van het GALA en het IZA worden al in de praktijk gebracht. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat we in Borsele al de tijd vooruit zijn. Daarom is het CDA van mening dat het huidige Actieplan Sociaal Domein en het Koersplan nog steeds goed bruikbaar zijn. De verlenging  geeft mooi de tijd om de doorontwikkeling van deze plannen uit te werken. Ook voor wat betreft nieuwe ontwikkelingen op WMO-gebied, de regionale afstemming en samenwerking en het leren van elkaars ervaringen.

Dus wat het CDA betreft, akkoord met het voorstel.