04 juli 2024

CDA blaast duurzaamheidsfonds sportverenigingen leven in

Donderddag 4 juli - STADSKANTOOR - Naar aanleiding van een motie van CDA Goes zal er een onderzoek worden uitgevoerd naar de mogelijkheden voor Goese sportverenigingen om tegen gunstige voorwaarden leningen af te sluiten voor de realisatie van duurzame kantines en kleedkamers. Raadslid Patrick Simpelaar diende de motie in.

Verenigingsleven is verbindende kracht

Wij zijn van mening dat het verenigingsleven in Goes een essentiële verbindende kracht is die blijvend ondersteund moet worden, zodat het werk van vrijwilligers aantrekkelijk blijft. Daarnaast geloven wij dat de verduurzaming van sportaccommodaties een positief effect heeft op de leefomgeving, het milieu, de toekomst van de verenigingen en daarmee indirect op de gezondheid van de inwoners van Goes.

Nieuwe kabinet stopt gelden subsidies voor sportverenigingen

Afgelopen week heeft de Tweede Kamer, door het wegstemmen van een voorstel door de nieuwe coalitie PVV/VVD/NSC/BBB, de betaalbaarheid en toegankelijkheid van sport onder druk gezet. De zogenaamde BOSA-regeling wordt namelijk niet nageleefd door het nieuwe kabinet, ondanks eerdere afspraken en beloften om het subsidiefonds aan te vullen wanneer dit leeg raakt. De BOSA-regeling is een landelijke regeling voor btw-compensatie voor sportverenigingen, onder andere voor de verduurzaming van sportaccommodaties, en zou altijd minimaal de btw moeten vergoeden. Zonder deze vergoeding worden sportverenigingen onterecht benadeeld ten opzichte van andere sectoren.

Om deze reden heeft CDA Goes het college van burgemeester en wethouders van Goes verzocht een onderzoek in te stellen naar een regeling die sportverenigingen in staat stelt om tegen gunstige voorwaarden leningen af te sluiten voor de verduurzaming van hun accommodaties.