16 december 2021

Culturele leven Goes onder druk? Door Frans van der Knaap

Donderdag 16 december - GOES - Het kabinet heeft aangekondigd dat de huidige maatregelen, de avondlockdown, tenminste tot en met vrijdag 14 januari worden verlengd. Het CDA vraagt zich af wat dit voor de cultuursector en het culturele leven in Goes betekent. Wij hebben dit gevraagd aan theaterdirecteur Frans Lievense. De theaterdirecteur geeft aan dat deze verlengde avondlockdown een nieuwe klap is voor de cultuursector: “Het is rampzalig”. Het betekent een telkens weer verschuiven van theatervoorstellingen. Het is passen en meten, maar uiteindelijk moeten ook heel veel voorstellingen uitvallen, omdat er in de tijd een stuwmeer ontstaat van vooruitgeschoven voorstellingen. De coronasituatie betekent voor theaters en voor alle artiesten ook een enorm verlies aan inkomsten naast de verschraling van het culturele leven. De heer Lievense vindt het daarom heel belangrijk dat het contact met het theaterpubliek behouden blijft ook al kan men niet naar het theater komen. Dat betekent goed informeren. De
coronasituatie is ook een uitdaging voor de cultuursector zich opnieuw uit te vinden.

Bij de pakken neerzitten is geen optie. Zo vertelde de theaterdirecteur dat de theaters in Goes, Terneuzen en Middelburg ervaring gaan opdoen om voorstellingen te streamen naar het publiek dat thuis de voorstelling mee kan beleven. Dat vraagt uiteraard wel een flinke investering om dit technisch mogelijk te maken. Reserves die in het verleden zijn opgebouwd raken echter door de coronasituatie op. Het Rijk heeft aan gemeenten geld beschikbaar gesteld om de plaatselijke cultuursector te ondersteunen. Terneuzen en Middelburg hebben financiële steun toegezegd. De gemeente Goes heeft tot op heden nog niet van zich laten horen. Reden voor het CDA om wethouder Pille te vragen hoe hij denkt over steun voor de cultuursector in het algemeen en theater de Mythe in het bijzonder.

De gemeente Goes heeft tot op heden nog niet van zich laten horen.

Goes kent een rijke traditie van culturele amateurgezelschappen met een hoog niveau. Een van de culturele pareltjes is de musicalvereniging “De Musical Vrienden”. Zij hebben dit hele jaar heel hard gewerkt om tot de uitvoering te komen van de musical Shrek. De uitvoeringen staan gepland in de kerstvakantie op 29 en 30 december. Wat betekenen de coronamaatregelen voor dit culturele gezelschap. Het CDA vraagt dit aan Bernard Schueler, voorzitter van de Musical Vrienden. De voorzitter geeft aan dat de twee avondvoorstellingen worden omgepland naar twee ochtend en twee middagvoorstellingen. Door de anderhalve-meter-maatregel kunnen er per voostelling 150 in plaats van 450 mensen in de zaal. Door te kiezen voor vier voorstellingen kan het publiek gelukkig toch nog genieten van de musical Shrek. Of dit voor de vereniging ook financiële gevolgen heeft kan de voorzitter nog niet aangeven.

Frans van der Knaap