19 december 2024

De autoluwe binnenstad: samen keuzes maken!

Donderdag 19 december - GOES - Afgelopen donderdagavond besloot de gemeenteraad van Goes over de autoluwe binnenstad. Er waren vele belanghebbenden aanwezig om zorgen te uiten. Raadslid Patrick Simpelaar voerde het woord namens het CDA.

De discussie rondom de autoluwe binnenstad raakt ons allemaal. Het is een onderwerp dat emoties oproept, maar ons ook verbindt. Wat ons bindt, is onze gedeelde liefde voor Goes. Wij willen allemaal dat onze stad een plek is waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig en welkom voelen. Een stad waar je prettig kunt winkelen, elkaar kunt ontmoeten en kunt genieten, zonder telkens opzij te moeten springen voor auto’s of brommers.

Niet over één nacht ijs

Dit besluit nemen we niet lichtvaardig. We maken Goes autoluw, maar we doen dat zorgvuldig en in stappen. Samen met inwoners, ondernemers en bezoekers. De gemeente neemt hierin de regie, maar kan het niet alleen. Daarom willen we ook voorstellen om met elkaar te starten in een proeftuin. Hierin experimenteren we met wat werkt en wat niet, zodat we samen kunnen leren hoe we onze stad veiliger, aantrekkelijker en toekomstbestendig kunnen maken. Vooral met de focus op de kansen en de mogelijkheden in plaats van de focus te leggen op wat niet meer kan.

Maar een autoluwe binnenstad gaat niet alleen over het weren van auto’s. Het gaat ook om investeren in onze stad. Om fysieke aanpassingen, het tegengaan van leegstand en het versterken van Goes als winkelhart van Zeeland. Het draait om balans: we moeten verder kijken dan alleen verkeersmaatregelen en de stad aantrekkelijk maken voor iedereen.

Verantwoordelijkheid delen

De gemeente wordt vaak gezien als de partij die alles moet oplossen. Maar dat is natuurlijk niet zo, Goes is meer dan de gemeente. Goes, dat zijn wij allemaal. Ondernemers hebben een sleutelrol en dragen veel bij aan de levendigheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad. Het is daarom aan de gemeente om vooral ondersteunend te zijn aan onze Goese gemeenschap – niet alleen aan de inwoners, maar ook aan de ondernemers. Samen moeten we werken aan het versterken van de binnenstad, waarbij de gemeente faciliteert en ondernemers de ruimte krijgen om te bloeien en te vernieuwen.

In dit kader wil ik ook de brief van ondernemersvereniging OOG, die vandaag is ingediend, onder de aandacht brengen, hoe kijkt de wethouder hiernaar? OOG wijst op belangrijke punten die we in onze ogen niet mogen negeren en die onderdeel moeten worden van de nogmaals door ons voorgestelde proeftuin. OOG benadrukt  dat een autoluwe binnenstad alleen succesvol kan zijn als het economisch functioneren van de binnenstad wordt gewaarborgd. Dat betekent onder meer het compenseren van parkeerplaatsen aan de randen van de stad, het verbeteren van toegankelijkheid voor minder validen, en het bieden van maatwerkoplossingen voor laden en lossen. Wat het CDA Goes sluit dit naadloos aan bij datgene wat we eerder in deze raad hebben aangegeven. We moeten deze punten serieus nemen en direct meenemen in de proeftuin. Het is een kans om niet alleen te testen hoe we de stad autoluw maken, maar ook om verbeteringen door te voeren die ondernemers en bezoekers ondersteunen.

Deze gedeelde verantwoordelijkheid tussen inwoners, ondernemers en gemeente wordt ook onderstreept in de twee moties die wij als CDA Goes hebben ingediend. 

De motie Naar een Brede en Draagvlakrijke Autoluwe Binnenstad als proeftuinstelt dat de proeftuin een kans is om samen met ondernemers innovatieve oplossingen te testen. Denk aan logistieke verbeteringen en een flexibel camerasysteem. Het doel is niet alleen draagvlak te creëren, maar ook inzicht te krijgen in wat praktisch werkt. Samenwerking en transparantie zijn daarbij essentieel.

De motie Monitoring Keizersdijk en Autovrije Stenen Brug benadrukt het belang van het monitoren van verkeersstromen met kentekencamera’s. Dit helpt niet alleen om de veiligheid van voetgangers en fietsers te waarborgen, maar ook om de historische waarde van de Stenen Brug te beschermen door deze autovrij te houden. Zo krijgen we data om het beleid verder te optimaliseren en onderbouwde keuzes te maken voor de toekomst.

Eerlijkheid en realisme

Laten we wel eerlijk zijn: we kunnen het niet iedereen volledig naar de zin maken. Maar dat ontslaat ons niet van de verantwoordelijkheid om het belang van de stad Goes voorop te stellen. Dit beleid gaat niet om het pesten van ondernemers of het beperken van rechten, maar om het versterken van Goes voor ons allemaal.

We moeten ook pragmatisch blijven. Mensen die slecht ter been zijn, moeten de stad in kunnen voor een kop koffie of boodschappen. En ja, die mevrouw met haar zware vaas die vanochtend in de krant stond moet die natuurlijk netjes in de auto kunnen zetten. Dit zijn praktische kwesties die we moeten blijven oplossen, zodat de stad bereikbaar blijft voor iedereen.

Tot slot

Goes is van ons allemaal. Dit besluit gaat over veel meer dan alleen verkeersmaatregelen. Het gaat over de toekomst van onze stad. Laten we samen de schouders eronder zetten en werken aan een binnenstad waar we allemaal trots op kunnen zijn. Een stad die niet alleen aantrekkelijk is voor de inwoners van nu, maar ook een warme en uitnodigende plek zal zijn voor de generaties die na ons komen. Samen kunnen we van Goes een nog mooiere stad maken.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.