13 juni 2024

Voor het CDA is de crisis op de woningmarkt bovenal een sociale kwestie

Donderdag 13 juni 2024 - STADSKANTOOR - Vanavond bespreekt de raad het voorstel Bestemmingsplan Westerstraat 2. Raadslid Easther Houmes voerde het woord.

Betaalbaar wonen voor iedereen

Het tekort aan betaalbare woonruimte is groot, waardoor jongeren en starters steeds achter het net vissen en langer thuis blijven wonen dan de generaties voor hen. Ook senioren die willen verhuizen lopen tegen belemmeringen op. De steden zijn voor gewone inkomens onbetaalbaar geworden en de wachttijd voor huurhuizen loopt op. Het beperkte aanbod zorgt ervoor dat mensen letterlijk vastlopen. 

De Grondwet erkent het grondrecht om ergens thuis te zijn indirect in artikel 22 door te stellen dat de “bevordering van voldoende woongelegenheid” een “voorwerp van zorg der overheid” is. Het zorgen voor voldoende woningen is dus een zaak van algemeen belang. Voor het CDA is de crisis op de woningmarkt bovenal een sociale kwestie. Dit werd eerder benoemd door voormalig Tweede Kamerlid Jaco Geurts bij het presenteren van de woonvisie: betaalbaar wonen voor iedereen.

Vandaag bespreken we het wijzigen van het bestemmingsplan om de bouw van 34 nieuwe appartementen aan de Westerstraat 2 mogelijk te maken. Namens het CDA wil ik onze steun voor dit voorstel uitspreken om de volgende redenen:

Goed wonen voor jonge stellen in Goes

Goede en betaalbare huisvesting is cruciaal. De voorgestelde wijziging van het bestemmingsplan draagt bij aan het creëren van meer woonruimte die voldoet aan de behoeften van jonge stellen. Hierdoor kunnen we hen een toekomstperspectief bieden in onze mooie gemeente. Wij willen dat het college proactief is in het onder de aandacht brengen van deze appartementen bij deze doelgroep. Hoe gaat de Gemeente Goes bijdragen aan het kenbaar maken van deze beschikbare woningen? Wordt hierover gesproken met de initiatiefnemer? Graag een reactie.

Financiën en risico

Alle kosten voor de ontwikkeling, voorbereiding en bouw van de appartementen worden gedragen door de initiatiefnemer. Dit betekent dat de financiële risico's niet bij de gemeente liggen, maar bij de ontwikkelende partij. Deze constructie zorgt ervoor dat de gemeentelijke middelen ongewijzigd blijven, terwijl we toch investeren in onze toekomst. Ziet het college ook elders in de gemeente mogelijkheden om dit toe te passen? Is dit bijvoorbeeld ook een optie voor een te ontwikkelen gebied zoals Mannee Zuid? Graag een reactie.

Duurzaamheid

Hoewel duurzaamheid onder de Wet RO niet geregeld kan worden, blijft het een belangrijk aandachtspunt voor het CDA en de rest van de raad. In de stukken lezen we ook dat natuurinclusief bouwen wordt overwogen. Wij willen benadrukken dat dit een belangrijk aspect is voor toekomstige ontwikkelingen.

Punt van kritiek: sluipverkeer

Het CDA had gevraagd naar de mogelijke toename van sluipverkeer. Hierop is zowel in de raad als schriftelijk geantwoord, maar deze antwoorden waren nog niet geruststellend. Kan het college het CDA geruststellen dat wanneer sluipverkeer wordt geconstateerd, er binnen een redelijke termijn, bijvoorbeeld twee weken, een oplossing klaar ligt? Het zou vervelend zijn als een mooi project zoals dit irritaties oplevert voor omwonenden tijdens de realisatie.

Conclusie

Gezien de bovengenoemde zaken stemt het CDA in met het raadsvoorstel. Wij kijken uit naar de positieve impact die dit project zal hebben op onze gemeenschap.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.