13 januari 2022

Vragen beeldvormende raad 13 januari 2022

Donderdag 13 januari - DIGITAAL - Gedurende de beeldvormende raad heeft het CDA bij diverse onderwerpen vragen gesteld.

RUD door Patrick Simpelaar

Goede initiatieven om achterstallig onderhoud ten aanzien van vergunningen in te halen en daarmee een stukje milieu en veiligheidssituatie te verbeteren bij bedrijven met verouderde vergunningen. Inhoudelijk is het wel de vraag of met dit geld alle risico’s worden ondervangen. Bedrijven zijn in beeld door hun oude vergunning, maar hoe staat het bijvoorbeeld bij bedrijven waarvan er geen vergunning is, maar die in de loop der jaren wel nodig is geworden door bijvoorbeeld de uitbreiding van activiteiten? 

Maar voorzitter toch ook even alles meer strategisch overziend zien wij deze adhoc vraag om gelden wel als een druppel op een gloeiende plaat, of misschien zijn we wel aan het dweilen met de kraan open?

Een tijd geleden hebben we als raad besloten om de asbest taak over te hevelen naar de RUD met de benodigde financiële middelen. Laatste gesproken over externe veiligheid waarbij wij als raad spraken over een nieuwe transitie van Den Haag naar Zeeland; wel het werk, maar niet de financiën.

Ondermijning komt binnenkort onze raad op en wat volgt daarna? Wat is het volgende waar de RUD, overigens al dan niet terecht om komt vragen?

Het recent verschenen rapport van Van Aartsen stelt dat er namelijk veel meer nodig is voor een robuuste en toekomstbestendige omgevingsdienst  en daarmee een adequate uitvoering te geven aan dit soort taken. Ons inziens zal het op de lange termijn dan ook echt niet bij deze vraag om middelen blijven, wil de RUD inderdaad die robuuste en toekomstbestendige dienst worden voor Zeeland

Maar als die ambitie er is om echt werk te maken van het rapport van Aartsen, dan gaat het ook om samenwerking.

Maar ook samenwerking tussen gemeenten en de raden is nodig, zodat er tenminste in Zeeland voor inwoners en bedrijven een gelijk speelveld ontstaat. Ofwel gelijk worden behandeld en benaderd.

Mijn inziens moeten we onszelf als Zeeuwse gemeente ook in de spiegel aankijken. Bij de totstandkoming van de RUD was het letterlijk “een moetje” vanuit het rijk en wilden we er eigenlijk weinig van weten, mocht ook zeker niet teveel geld kosten. Maar de actualiteit van het rapport van Aartsen leert ons, willen we ook deze overheidstaak voor Zeeland behouden, we als Zeeuwse gemeenten eendrachtig moeten gaan samenwerken. Dit vraagt eigenlijk om een fundamentele evaluatie en niet zoals nu weer adhoc vragen om budget voor verschillende taken.

Gebiedsontsluitingvisie Veerse Meer door Easther Houmes

In de tabellen zijn verschillende scenario’s evenals kostenplaatjes te zien. Er bekruipt mij direct een dejavu-gevoel van een bepaalde problematische ontsluiting waar meerdere opties voor veel discussie zorgen. Nu ook horen we vanavond meerdere geluiden wat de aangeraden variant misschien niet ten goede komt. Dit zal naar verwachting niet even hoog oplopen omdat deze kwestie anders van aard is, maar het is belangrijk oog te houden wat voor de omgeving het best passend is. 

In de provinciale staten is aandacht gevraagd voor de besluiten die gemeenten nu nemen, die wellicht invloed kunnen uitoefenen op wat de provinciale staten is voorgelegd. Dus: als wij iets anders beslissen, kan er wellicht iets anders tot stand komen waar de provinciale staten positief over waren. Hoe wordt hier mee omgegaan? Het CDA zal dit in de toekomst kritisch volgen.

Is in dit onderzoek meegenomen hoe de directe omgeving meegenomen wordt in de aanpassingen? Er zijn veel gesprekken geweest met klankbordgroepen, maar juist de omgeving meenemen in het uitwerken van het gewenste scenario kan cruciaal zijn bij de totstandkoming. Ook dit volgt het CDA.

Dan de technische vraag. Tenslotte wordt benoemd dat de Muidenweg terug zou moeten gaan naar 60 kilometer per uur vanwege verkeersveiligheid. Is er een scenario uitgewerkt waarbij de huidige snelheid gehandhaafd blijft bij de Muidenweg? Immers, een snelle afwikkeling van toeristisch verkeer is ook een belangrijk aspect van deze visie. Zeker wanneer er in 3 van de 4 scenario's meer verkeer zal rijden.

Lokale nota armoede en schulddienstverlening door Easther Houmes

Een menselijk verhaal waarbij vanuit alles blijkt dat er hart is voor de zaak. In het vervolg van het proces wordt benoemd dat er een onderzoek komt naar effectiviteit minimabeleid en regelingen. Echter wordt in het slot aangegeven dat de kosten nog niet te overzien zijn en dat er nog een financieel voorstel moet komen. Houdt het onderzoek hier rekening mee? 

Tevens vraagt het CDA zich af of er aandacht is voor mensen die bijvoorbeeld via het UWV weer werk krijgen?

Ik lees in het plan schulddienstverlening veel mooie initiatieven en ik denk graag vanuit het goede van de mens. Maar ik lees geen grenzen die de instantie zelf aan kan geven bij bijvoorbeeld mensen die misbruik maken van de diensten die worden aangeboden; enkel een strenge voorselectie. Dit zou mijn inziens ook in beeld moeten zijn. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.