19 juni 2024

Laatste rit van de Bredabus op 29 juni – CDA Hulst blijft strijden voor goed openbaar vervoer

Op zaterdag 29 juni zal de Bredabus voor de laatste keer rijden, ondanks de inzet van CDA Hulst en de commissie samenleving van onze gemeente om deze belangrijke verbinding te behouden. Als symbool van de strijd en inzet overhandigde CDA Hulst commissielid Dani Bracke een miniatuur Bredabus aan de voorzitter van de commissie samenleving, Jos de Block. Het CDA Hulst is teleurgesteld dat de provincie Zeeland alsnog voornemens is de Bredabus te schrappen.

Hoewel het nieuwe plan enkele verbeteringen bevat, zoals het behoud van enkele buslijnen op werkdagen, blijft CDA Hulst ontevreden. Vooral het verdwijnen van de Bredabus, lijn 19 van Hulst naar Breda, is een grote tegenvaller. In het nieuwe plan wordt een bus naar Roosendaal voorgesteld, van waar reizigers de trein naar Breda moeten nemen. Dani Bracke reageert: "We moeten zorgen dat studenten ten alle tijden makkelijk terug naar de regio kunnen komen. De extra reistijd en overstap in Roosendaal maken het reizen lastiger en tijdrovender." Deze lijn wordt dus veelvuldig gebruikt door studenten om in het weekend naar huis te gaan, maar ook door studenten die nog thuis wonen. Ze wonen thuis omdat ze nog geen kamer hebben, omdat ze zich niet te veel in de schulden willen steken of omdat ze mantelzorger zijn. De busverbinding wordt daarnaast geregeld gebruikt door Zeeuwen voor een gezellig dagje winkelen in Breda.

De Bredabus is niet alleen een vervoersmiddel, maar een symbool van verbinding voor studenten, inwoners en culturele activiteiten. De busverbinding tussen Breda en Zeeuws-Vlaanderen gaat ver terug in de tijd. Sinds 4 februari 1953 rijdt de bus en is ingesteld onder de naam “watersnoodlijn”, vanaf 1994 is er een tussenstop in Antwerpen. Veel Zeeuws-Vlamingen hebben een (tweede) thuis gevonden in bourgondisch en gezellige Breda. Dat hebben Hulst en Breda gemeen: een bourgondische inslag. Je ziet dat van deze vertrouwde lijn zeer dankbaar gebruikt gemaakt wordt door kleinkinderen die op deze wijze, op jonge leeftijd, veilig naar hun opa en oma kunnen reizen in Zeeuws-Vlaanderen en tevens is deze lijn ook voor ouderen van belang die hun kinderen en kleinkinderen bezoeken in Brabant, zeker wanneer ze niet de beschikking hebben over eigen vervoer. Tevens is deze busverbinding geschikt voor mensen die minder valide zijn. De bus is toegankelijk en er is geen overstap. Terwijl het CDA Hulst, het landelijk CDA, CDA Brabant en CDA Breda samen met meerdere gemeenteraadsleden van andere partijen, statenleden en gedeputeerden zich hebben uitgesproken voor het behoud van deze lijn, kiest de provincie ervoor om deze buslijn te schrappen juist in een tijd waarin mobiliteit de sleutel is tot verbondenheid, groei en duurzaamheid. Onbegrijpelijk wat het CDA Hulst betreft. Het alternatief met overstap in Roosendaal is voor het CDA Hulst onvoldoende.

Ook buslijn 10 van Terneuzen naar Hulst is niet opgenomen in het nieuwe plan. Hoewel er een scholierenlijn naar Terneuzen blijft, kunnen reizigers vanuit Kloosterzande niet meer via een gewone verbinding naar Hulst reizen. De buurtbus blijft wel bestaan.

"Voor veel jongeren uit Hulst die buiten de provincie studeren, is het openbaar vervoer terug naar onze regio zeer belangrijk," zegt Bracke. "In het weekend, op maandagochtend en vrijdagavond zitten de bussen stampvol. Zonder directe verbinding verliezen studenten de binding met Zeeuws-Vlaanderen, wat een negatieve impact heeft op ons verenigingsleven en vrijwilligerswerk."

Openbaar vervoer is meer dan alleen een manier om van A naar B te komen. Het verbindt gemeenschappen, biedt kansen aan jongeren, maakt zorglocaties toegankelijk en stelt families in staat elkaar te ontmoeten. "Het CDA zet zich volledig in voor goed geregeld openbaar vervoer in onze regio," aldus Bracke.

Een goed openbaar vervoernetwerk is essentieel voor jongeren om van studentensteden terug te kunnen reizen naar onze regio. Het CDA Hulst begrijpt dat investeren in openbaar vervoer belangrijk is voor de toekomst van onze jongeren en de regio als geheel."Een goed openbaar vervoerssysteem is een brug naar kansen, gemeenschapszin en een stralende toekomst voor onze gemeente Hulst," concludeert Bracke.

Met de overhandiging van de miniatuur “Bredabus” benadrukt Bracke symbolisch de blijvende inzet van het CDA Hulst om in te zetten op goed openbaarvervoer, zodat jongeren gemakkelijk terug kunnen komen naar onze regio.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.