05 juni 2024

Werkbezoek bij Bruijns Vlasbedrijf in St Jansteen

Het CDA Hulst is samen met CDA Zeeland gedeputeerde Jo-Annes de Bat afgelopen zaterdag op werkbezoek geweest bij Bruijns Vlasbedrijf in St Jansteen. Het was een interessant bezoek. Vlas is bezig met een enorme comeback. Sven is een jonge ondernemer die enthousiast kan vertellen over zijn bedrijf, de uitdagingen en de ontwikkelingen die hij in die sector verwacht. Het werkbezoek maakte deel uit van de 'Made in Europe' tour van het CDA langs bedrijven die de grote meerwaarde van een sterke Europese samenwerking dagelijks ervaren. Hun diensten en producten gaan onze eigen grenzen over, zo ook het vlas van Bruijns. Nederland blinkt uit in innovatie en industrie. De haven van Rotterdam verwerkt bijna de helft van de Europese scheepsvracht. Geen telefoon of tablet kan gemaakt worden zonder de machines van ASML. Wereldwijd komen mensen kijken hoe onze boeren zo duurzaam en efficiënt voedsel kunnen produceren. Daar moeten we trots op zijn. Dat moeten we beter beschermen. Zo bouwen we aan een fatsoenlijk land met een duurzame en rechtvaardige economie voor de toekomst. Het CDA Hulst is trots dat dit vlasbedrijf in onze gemeente nog steeds gevestigd is. Nog steeds, want het aantal vlasbedrijven is de laatste jaren hard teruggelopen.Terwijl van oorsprong dit gebied geldt als een belangrijk teeltcentrum voor vlas. Net buiten Sint Jansteen ligt het vlasbedrijf van Sven Bruijns (28). Hij nam in december 2021 het bedrijf over van twee broers, voor wie Bruijns al jaren werkte. Vanaf 2018 begon de Zeeuw voor eigen rekening met de vlasteelt. ‘We hebben geen grond in eigendom, maar werken volledig in deelbouwverband met akkerbouwers in vooral het oosten van Zeeuws-Vlaanderen’, licht Bruijns toe. ‘Ook wordt er vlas voor ons geteeld in Noord-Frankrijk en in mindere mate in Flevoland.’ Deelbouw is een samenwerking waarbij de opbrengst van een stuk grond wordt verdeeld tussen de bewerker en de eigenaar. De deelovereenkomst geldt voor de tijd van één seizoen.

Bij vlasbedrijf Bruijns wordt het vezelgewas op een traditionele manier verwerkt, zoals ‘sinds jaar en dag’ gebeurt. ‘We verzorgen de teeltbegeleiding en oogst, halen het vlas binnen en verwerken de vezels tot halffabricaten. Dat zijn lange en korte vezels, lemen, zaaizaad en een beetje stof’ aldus Bruijns. De lange vezels van hoge kwaliteit gaan daarna weg als hoogwaardige textielvezels, het product dat volgens Bruijns momenteel het meest rendeert. ‘In het slechtste geval beurden onze telers afgelopen jaar 2.500 euro per hectare, de beste uitbetaling zit kort tegen 7.000 euro.’ Hij betoogt dat er voldoende ruimte is in de markt voor textielvezels.

Made in Europe

Onze trots is slechts de helft van het verhaal. Onze economie en bedrijfsleven worden van verschillende kanten bedreigd. Onze economie is veel te afhankelijk van goedkope producten uit China en energie uit onvrije landen zoals Rusland. Deze landen gebruiken onze afhankelijkheid tegen ons. Zo proberen ze onze economie en Europese samenwerking te verzwakken. Chinese bedrijven zitten in cruciale sectoren zoals onze havens of grensbewaking. Daar wil je geen Chinese scanners hebben staan die alle data naar Peking doorspelen. Tegelijkertijd investeren we als Europa veel minder in onderzoek en innovatie dan de Verenigde Staten. De nieuwe coalitie wil hier zelfs verder op bezuinigen! We mogen niet toestaan dat Nederlandse bedrijven worden ingehaald door internationale concurrenten.

Om onze bedrijven en banen te beschermen, nu en in de toekomst, kiezen we voor strategische industriepolitiek: Made in Europe.

• Door op een schone manier zoveel mogelijk zelf te voorzien in de spullen die we keihard nodig hebben. Nu én in de toekomst.
    In Europa produceren we onze eigen energie, medicijnen, voedsel en computerchips.

• Door onze markt te beschermen tegen oneerlijke concurrentie vanuit andere landen.
    Wat je in Nederland niet mag produceren, mag je hier ook niet verkopen. Buitenlandse bedrijven moeten voldoen aan dezelfde eisen als onze Europese industrie.

• Door meer te investeren in innovatie, onderzoek en samenwerking binnen Europa.
    Zo krijgen we nog meer wereldleiders zoals ASML of onze glastuinbouw.

Een kijkje om ons heen
Economie gaat over waarden. Onze waarden leiden tot andere keuzes voor de inrichting van onze economie dan in de Verenigde Staten of China. We moeten onze economie beter beschermen. Christendemocraten stonden aan de basis van de Europese economie. Uniek aan de Europese economie is dat overheid, werkgevers en werknemers samen verantwoordelijk zijn voor het oplossen van problemen. Deze economie noemen we een sociale markteconomie. Wij laten economische groei, bestaanszekerheid en verduurzaming hand in hand gaan. Zo’n economie mag niet kapot gemaakt worden van buiten. We moeten onze sociale markteconomie beschermen.