Van grenzen naar ruimte; minder regels en meer mogelijkheden. Als we terugkijken op de afgelopen jaren, zien we dat de overheid steeds meer taken op zich heeft genomen. En we zien dat de overheid daarbij steeds meer is gaan regelen en voorschrijven. Vaak met de beste bedoelingen. Als er een incident is, is de eerste publieke reactie vaak: ‘Daar moet de overheid eens wat aan doen!’ We willen deze trend keren en mensen meer verantwoordelijkheidlaten nemen. Dat vraagt bestuurlijke moed, want het betekent dat mensen vaker op hun gezond verstand worden aangesproken in plaats van op regels en voorschriften. Dat betekent echt zeer terughoudend zijn met het maken van regels.

 

5.1. Ruimte geven aan lokale bedrijven

In een betrokken samenleving nemen burgers, maatschappelijke organisaties én bedrijfsleven samen initiatieven om problemen op te pakken. Bedrijven maken deel uit van die samenleving. Het CDA wil bedrijven ruimte bieden. Daarom bevorderen we maatschappelijk betrokken ondernemen. Toegevoegde waarde voor alle partijen, oftewel een win-win-situatie, is daarbij het uitgangspunt. Dat vraagt er in veelgevallen om dat specifieke regels zoveel mogelijk worden vervangen door algemene regels. Daarom willen wij:

 

Maatschappelijk betrokken ondernemen

Betrek ondernemingen bij sociale uitdagingen. Sponsoring van projecten ligt voor de hand. Maar ook voorlichting op scholen (oriëntatie op een vervolgopleiding), hulp bij voorkomen van schulden (door financiële dienstverleners) of het re-integreren van jonggehandicapten, herintreders, en/of langdurig werklozen zijn goede voorbeelden.De gemeente heeft hierin een voorbeeldfunctie. Bijvoorbeeld bij de eisen binnen het aanbestedingsbeleid voor het in dienst nemen van arbeidsgehandicapten. De wettelijke verplichting wordt 5 procent maar in aanbestedingen kan men voor meer gaan.

 

Kapvergunning

Bedrijven en particulieren hebben baat bij het afschaffen van de kapvergunning voor niet-monumentale bomen.

De gemeente kan werken met een lijst van beschermde of monumentale bomen. Ook een herplantplicht is mogelijk.

 

Werkketen op de openbare weg

Wie een keet of een puinzak op de openbare weg plaatst, moet nu nog vaak een vergunning aanvragen. Die kan vervangen worden door algemene regels over wat wel en niet mag. Als het om grote objecten of lange duur gaat, moet dit wel bij de gemeente worden gemeld.

 

Geen 100 procent toezicht bij bouwen

Wie een woning bouwt of verbouwt,heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. De gemeente gaat kijken wanneer toezicht nog nuttig is en wanneer de risico’s zo klein zijn dat toezicht alleen vertraagt en tot extra kosten leidt.

 

Terugbrengen van vergunningen

Het CDA wil het aantal vergunningen terugbrengen. Denk bijvoorbeeld aan de terrasvergunning. Als die eenmaal verleend is na overleg met omwonenden kan die voor onbepaalde tijd worden verstrekt. Handhaving op geluidsoverlast vindt niet alleen na klachten plaats, maar ook preventief en kan tot intrekken van de vergunning leiden.

 

Bibob-toets gericht toepassen

Gebruik als gemeente de Bibob-toets om ongewenste personen in bijvoorbeeld de horeca te weren. Dit is een middel om de (criminele) achtergrond van exploitanten te onderzoeken. Val ondernemers die al bekend zijn bij de gemeente niet onnodig lastig met een toets bij de verlening van een nieuwe vergunning of voor een tweede of derde bedrijf.

 

 

5.2. Ruimte geven aan professionals

Meer doen en minder administratieve lasten voor instellingen, dat is het uitgangspunt als het om maatschappelijke instellingen gaat. Dit kan vaak dooreen eenvoudiger subsidiebeleid of een ruimer ontheffingenbeleid. Maar durf ook los te laten. Stuur meer op wát een instelling moet doen in plaats van hóé dat gedaan moet worden. Het vraagt van de gemeenteraad om vertrouwen in de professionals. Daarom willen wij:

 

Verantwoorden subsidies

De gemeente vraagt bij projecten onder een bedrag van 3000 euro geen uitgebreid eindverslag, wat niet wil zeggen dat er geen verantwoord moet worden afgelegd voor de besteding van gemeenschapsgelden. Subsidies worden voor meerdere jaren in plaats van eenmaal per jaar aan de instelling toegekend. De regels voor verantwoording worden vereenvoudigd. De gemeente stelt de vraag: wat is het effect van het geld in plaats van: zijn de regels gevolgd? De (nieuwe) regels voor subsidie dienen vooral het doel van subsidie, namelijk om de start van een burgerinitiatief te faciliteren. Dit om concreet uitvoering te geven aan de burgersamenleving, ook wel genoemd : civil society

 

 

Ontheffing van leges

Geef maatschappelijke instellingen die geen subsidie krijgen ontheffing van het betalen van bepaalde leges (bijvoorbeeld een ruitersportvereniging die op Koninginnedag voor een concours geen leges hoeft te betalen voor het plaatsen van dranghekken, voor de gebruiksvergunning e.d.). Zij dragen immers ook bij aan de samenleving.

 

Opstartsubsidies

Om nieuwe initiatieven niet te afhankelijk te maken van overheidsgeld worden subsidies voor een eindige periode verstrekt. Als een initiatief daarna niet zelfstandig levensvatbaar blijkt eindigt ook de bijdrage van de gemeente.

 

Eerst uitproberen

Liever proefdraaien met een nieuwe aanpak in samenspraak met de mensen om wie het gaat, dan eerst een dikke nota schrijven. Laat alle betrokkenen leren van de praktijk voordat de personen die van de dienstverlening gebruikmaken met nieuwe regels te maken krijgen.

 

Indicatievrije toegang

We gaan het experiment aan om voorzieningen voor bijvoorbeeld ondersteuning of zorg zonder indicatie toe te kennen. De WMO-medewerker kan ondersteuning regelen zonder tussen komst van grote instellingen. Heldere criteria zonder lange en dure procedures zorgen voor snelle besluiten. Op uitvoeringskosten kan bespaard worden. Achteraf wordt steekproefsgewijs bekeken of de voorzieningen terechtkomen bij mensen die het ook echt nodig hebben.

 

 

5.3. Zuinig zijn op onze ruimte

Ruimtelijk beleid vraagt zorgvuldige afstemming op de behoefte aan ruimte voor wonen, werken en recreëren.

Dat zal per gebied naar zijn aard verschillen. De leefbaarheid in het landelijk gebied kan op sommige plekken onder druk te staan, terwijl juist de leefbaarheid, met dank aan de sterke sociale cohesie, in het landelijk gebied één van de sterke punten is. Volgens het CDA dienen naast de bestaande land- en tuinbouw andere economische dragers gezocht te worden, waaronder ondernemers die een zorgboerderij willen realiseren. Daarom willen wij:

 

Balans tussen bouwen en groen

Ruimte voor bouwen kan op gespannen voet staan met ambities ten aanzien van groen en economie. Het CDA zoekt naar een goede balans. Bij een kleine kernen hoort een visie op de infrastructuur van voorzieningen. Kale woonwijken zonder levendigheid worden op den duur spookwijken.

 

Lokale woningmarkt in beweging krijgen

De woningbouw heeft het nog steeds moeilijk. Het bevorderen van de doorstroom op de lokale woningmarkt vraagt maatwerk. In plaats van nieuwbouw voor starters en senioren (woningen volgens Woonkeur) wordt ook gedacht aan een subsidie voor starters en faciliteiten voor ouderen die een bestaande woning kopen en in het geval van ouderen hun woning achterlaten voor jongeren. Goed luisteren naar de vraag is daarom essentieel. Ook grotere nieuwbouw-of bestaande projecten kunnen in delen worden opgeknipt (flexibel bouwen), om aan de vraag te kunnen voldoen en op maat woningen aan te bieden. Meer dan ooit is samenwerken van groot belang.

Het CDA zoekt nieuwe vormen van samenwerking tussen gemeente, corporaties, ontwikkelaars en zorg- en welzijnsaanbieders, om zo bovengenoemde doelgroepen te helpen aan een betaalbare c.q. geschikte woning (ook huurwoningen in het middensegment en duurdere). Er zijn navolgbare voorbeelden in den lande waarbij de gemeente korting geeft op de grondprijs en (lokale) ontwikkelaars daardoor relatief goedkoop kunnen bouwen en corporaties garant staan om de woning op te kopen als zich geen koper zou melden.

 

Collectief opdrachtgeverschap

Het CDA is voorstander van collectiefparticulier opdrachtgeverschap, waarbij de toekomstige bewoners gezamenlijk hun nieuwe buurt vormgeven. Waar daaraan behoefte is, kunnen minder grote huizen gebouwd worden,met een flexibele indeling. Denk bijvoorbeeld aan een huis met mogelijkheden voor het bouwen van een toekomstige tweede of eventueel derde bouwlaag als er gezinsuitbreiding komt of anderszins de behoefte aan ruimte toeneemt. Bewoners moeten meer zelf kunnen bepalen, bijvoorbeeld door ‘achter de gevel bouwen’, waarbij de gemeente flexibele bestemmingsplannen hanteert. Hierbij moet ook gedacht worden aan mantelzorgwonen en woningen voor drie generaties. Collectief opdrachtgeverschap kan ook betrekking hebben op bijvoorbeeld het aanbrengen van zonnecellen op (gezamenlijke) daken.

 

Herstructureren bedrijventerreinen

Herstructureren van bedrijventerreinen krijgt voorrang op de aanleg van nieuwe terreinen. De gemeente investeert samen met de bedrijven. Waar de gemeente grond inbrengt, wordt verlangd dat er werkzoekenden uit de gemeente bij bedrijven in dienst worden genomen. (Bij het uitgeven van grond voor kantoren wordt uitgegaan van de residuele grondwaarde (verschil tussen totale opbrengst van de opstal minus de stichtingskosten). Zo wordt voorkomen dat er kantoren worden gebouwd die snel leeg komen te staan.) Herstructureren en plannen voor nieuwe bedrijventerreinen vindt plaats in direct samenspraak met buurgemeenten en provincie en in afstemming met bewoners in aanpalende wijken of dorpen.

 

Minder leerlingen in het basisonderwijs

 De school is en blijft voor CDA het hart van de wijk. Het CDA zet actief in op het behoud van basisscholen door kwaliteit en krachten te bundelen: samenwerkingsscholen zoveel als mogelijk per wijk of dorp. De kwaliteit van het onderwijs staat daarbij altijd voorop. Onderdeel van die kwaliteit is ook de levensbeschouwelijke identiteit van de school. Keuzevrijheid van ouders is een groot goed. Allereerst zoeken de scholen in samenspraak met ouders naar praktische oplossingen, waarin een intensieve samenwerking tussen bijzonder en openbaar onderwijs een optie is.

 

Integraal Kind Centra (IKC)

De komende jaren gaan jeugdzorginstellingen en onderwijs nog intensiever samenwerken en dat ook in verbinding van sociale wijkteams. Het Integrale Kind Centrum zal daartoe letterlijk en figuurlijk onderdak aan bieden. Letterlijk:  in één gebouw en figuurlijk als één organisatie met één directie en bestuur.  Het IKC wordt binnen de wijk of dorp breed ervaren als “onze voorziening in de wijk” en is dan ook een doorontwikkeling van het oudere concept van de Brede School en aan het nieuwe concept van Buurthuis van de Toekomst (zie 4.2.)

 

Leefbare kleine kernen

Een sociaal woningbouwprogramma voor starters en senioren is van belangvoor de leefbaarheid. Samen met woningcorporaties wordt gekeken naar woonkosten besparende duurzaamheidsmaatregelen, gedifferentieerde grondprijzen en ondersteuning bij het bouwen. Elk dorp en wijk heeft zijn eigen ontmoetingsplek. Te denken valt aan een buurthuis, kantine of vrijkomend klaslokaal van een basisschool.

 

Passende nieuwbouw

Nieuwbouw moet passend zijn bij het karakter en de sterke kanten van het dorp of wijk. Kleine bedrijvigheid in of bij een woning moet niet belemmerd worden door ruimtelijke regels van de gemeente. Dat geldt ook voor uitbouwen aan een bestaande woning om beter te kunnen voldoen aan wonen met zorg aan huis. De gemeente trekt samen met private partijen ook in kleine kernen nieuwe economische mogelijkheden aan.

 

Monumenten

Middelburg is een prachtige monumentenstad met ruim 1200 Rijksmonumenten hebben we goud in handen. We kunnen het verleden gebruiken om ruimte voor de toekomst te scheppen.

Economische ruimte door bezoekers en bewoners die genieten vanuit de geschiedenis, laat de geschiedenis een inspiratie zijn, gebruik daarvoor het Zeeuws Archief en de Walcherse archeologische dienst voor het in beeld brengen van de geschiedenis van Middelburg.

Ruimte voor Samenleving door bewoners betrekken bij meedenken over hun (monumentale) leefomgeving. We brengen instanties in contact met eigenaren en enthousiasmeren zo beiden om tot een win-win situatie te komen; het beste behoud voor ons erfgoed.

Ruimte voor herbestemming. Het behoud van erfgoed is het gebruik ervan, soms komt het huidige gebruik onderdruk te staan en zal het monument herbestemd moeten worden. Het CDA Middelburg staat open voor deze ideeën, de gemeente ondersteunt deze plannen. Belangrijke en beeldbepalende monumenten verdienen extra aandacht en worden actief ondersteunt bij herbestemming.

Ruimte voor identiteit. Het Middelburgs DNA is doorspekt met haar monumenten, deze monumenten geven identiteit aan onze stad en bieden een geweldig podia voor toeristen, festivals en eigen inwoners. Wij staan open voor deze initiatieven om de identiteit te gebruiken en te promoten.

 

 

5.4. Gezinsvriendelijke steden

Het CDA wil dat onze stad, onze wijk, ons dorp gezinsvriendelijk zijn. Daarom investeert de gemeente in voldoende groene voorzieningen van hoge kwaliteit (bijvoorbeeld parken, speelplaatsen, plantsoenen en bomen). We maken ons sterk voor voldoende wandel- en fietspaden in en om de wijk. Daarom willen wij:

 

30 kilometer per uur

Het CDA stelt als ambitie: géén verkeersongevallen in 30 kilometer – gebieden en woonerven, op schoolroutes. Iedereen rijdt in de woonwijk maximaal 30 kilometer per uur. De infrastructuur moet het logisch maken dat in woonwijken de snelheden onder de 30 kilometer per uur liggen. Daarvoor wordt de weg in samenspraak met de bewoners snelheidsremmend ingericht. Kwetsbare verkeersdeelnemers kunnen gerust op pad gaan in de eigen wijk.

 

Veilig naar school

Gevaarlijke verkeerssituaties rond schoolroutes worden geëlimineerd. Druk gebruikte routes worden in het straatbeeld zichtbaar gemaakt voor alle weggebruikers. De gemeente stelt een fonds in van waaruit scholen kunnen investeren om het verkeersveiligheids label te bemachtigen. Snelheidscontroles binnen de bebouwde kom worden gericht ingezet.

 

Kindvriendelijke stad

Kinderen moeten (ook) weer buiten(kunnen) spelen. Het is daarom van belang dat elke buurt beschikt over een trapveldje, ravotbos of pannaveldje voor de jeugd. De inrichting vindt in overleg met de (kinderen in de) wijk of buurtplaats

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.