Vanuit een besef van verbondenheid tussen de generaties voelt het CDA Middelburg zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. We hebben de natuur en de cultuur geërfd van onze (voor)ouders en te leen van de mensen die na ons komen. Dat vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd, ook op financieel gebied. Beheren en beheersen zijn niet voldoende. Om een betere samenleving achter te laten zijn creativiteit en innovatie nodig.

 

6.1. Groen, gericht op beleving en opruimen

In een stedelijk gebied is de kwaliteit van groen van waarde. Deze waarde willen we op peil houden en daar waar mogelijk is burgers bij betrekken en uitbreiden. Dit doen we door:

 

Stadspark Molenwater

Samen met inwoners en deskundigen een mooi stadspark creëren met ruimte voor alle generaties en activiteiten.

 

Plein1940

Plein1940 wordt autovrij en zal een groene oase worden in het kernwinkelgebied. Naast een goede fietsenstalling is er ruimte voor groene kwaliteit, terrassen en zitmogelijkheden. Deze invoeging voegt extra beleving toe aan het kernwinkelgebied

 

Hondenbeleid

Bij hondenbeleid gaat het vooral om het gedrag van de baasjes. Zij dienen hondenpoep op te ruimen en hun hondweg te houden van kinderspeelplaatsen. Voor de honden zelf moeten voldoende uitrengebieden aanwezig zijn. De opbrengst van de hondenbelastingmoet gebruikt worden voor voorzieningen voor honden en hondenbezitters.

 

Groene schoolpleinen

Het cliché dat kinderen vaak niet weten waar ons voedsel vandaan komt gaat helaas maar al te vaak op. Daarmee komen kinderen op afstand te staan van natuur en landbouw. Een groen schoolplein waar ook groenten kunnen worden verbouwd kan helpen dat tij te keren. Op bezoek bij de boer, als onderdeel van het lesprogramma, laat hen met dat deel van de voedselvoorzieningen natuur kennismaken. Het voorbeeld van Speelhof Hoogerzael verdient in dezen navolging. Ook kunnen scholen een volkstuintje exploiteren.

 

 

6.2. Nieuwe groene energie

Niet alleen gebruiken maar ook bewaren is het uitgangspunt. Natuur,grondstoffen, energie, voedsel en afval hebben een waarde. Als we dit belangrijk vinden, moeten we het anders gaan doen. Wij streven ook lokaal naar een balans tussen mens, milieu en een gezonde economie. We stellen ambitieuze en haalbare milieudoelen. We betrekken lokale bedrijven en vooral ook de inwoners bij de overgang naar een duurzaam ingerichte gemeente. Om duurzaamheid niet slechts een project van de overheid te laten zijn, kiezen we als christendemocraten voor spontane projecten op de schaal van de wijk. Daarom willen wij:

 

Zelf energie opwekken

Geef burgers die zelf energie opwekken de ruimte. Neem barrières weg bij initiatieven van buurten, verenigingen, corporaties en bedrijven. Samen met de gemeente worden afspraken over te leveren prestaties worden vastgelegd.

 

Windenergie

Ook het oprichten van energie parken en het mogelijk maken van, in de bebouwde kom passende, kleine windmolens juichen we toe. Grote windmolenparken worden in samenhang met het belang van het landschap beoordeeld.

 

Zonne-energie

Samen met de provinciale overheid zal de gemeente een fonds inrichten om bedrijven en particulieren te steunen in het vervangen van oude asbestdaken door zonnepanelen.

 

Duurzaamheidslening

Om bedrijven te stimuleren en te ondersteunen om hun duurzaamheidsdoelstelling te halen, geeft de gemeente bedrijven die investeren in verduurzaming de mogelijkheid om een duurzaamheidslening via de gemeente af te sluiten.

 

Verduurzamen van verkeer

Gratis fietsenstallingen, die tevens prima als werkgelegenheidsproject kunnen dienen, maken het gebruik van de fiets extra aantrekkelijk. Het autoverkeer kan verduurzaamd worden door laadpalen voor elektrische auto’s te plaatsen.

 

 

Afval

De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen van afval. In de overeenkomst met de inzamelaar wordt gestreefd naar zoveel mogelijk recycling van afvalproducten. De reststroom die overblijft wordt bij voorkeur gebruikt om energie op te wekken. Het streven is zijn: 1) voorkomen van afval, 2) hergebruik en 3) recycling.

 

Zwerfafval terugdringen

Ondergrondse afvalbakken maken een wijk of dorp schoner en netter. Ze voorkomen zwerfafval. Daarnaast kunnen gemeenten de inzameling van zwerfafval aanmoedigen door vrijwilligers te faciliteren, bijvoorbeeld door materiaal voor de inzameling en schoon houden gratis ter beschikking te stellen.

 

 

6.3. Duurzaam omgaan met onze euro’s

Het grootste deel van de gemeentebegroting bestaat uit geld via de Rijksoverheid. Slechts een beperkt aandeel komt uit lokale heffingen en belastingen. In beide gevallen is er sprake van belastinggeld, opgebracht door de inwoners van de gemeente. We hebben de overtuiging dat we ook duurzaam moeten omgaan met de financiële middelen die voorhanden zijn. Nog veel nadrukkelijker in tijden van bezuinigingen. Uitgangspunten voor het financieel beleid van het CDA zijn: zorgvuldigheid, spaarzaamheid, transparantie en gematigde lokale lasten.

 

Sparen en weerstandsvermogen

De hoogte van de gemeentelijke uitgaven en investeringen vormt geen doel op zich. Ze dragen bij aan een maatschappelijk doel. We leven niet in de waan van de dag. We zorgen dus ook voor voldoende weerstandsvermogen. Waarbij we sparen voor gewenste investeringen.

 

Grondaankopen en grote bouwprojecten

De gemeente is terughoudend met de aankoop van grond en vastgoed. Grote bouwplannen worden opgeknipt in deelplannen, zodat tussentijds kan worden bijgesteld op basis van marktonderzoek. Er wordt gezocht naar samenwerking met projectontwikkelaars en particulieren, waardoor de gemeente minder financiële risico’s loopt. Aangekochte gronden die voorlopig niet kunnen worden bebouwd worden niet tegen goedkope prijzen verkocht. Het inzetten van grond voor tijdelijke bestemmingen,zoals sportvelden of als evenementen terrein, heeft dan, uit maatschappelijk oogpunt, de voorkeur.

 

Transparantie

Er is niks geheim aan de uitgaven van de gemeente. Om die reden ontvangen inwoners, bijvoorbeeld bij hun OZB aanslag, een korte weergave van de uitgaven van het vorige jaar. Declaraties van bestuurders worden op gezete tijden ter inzage gelegd. Op de gemeentelijk site is een duidelijk overzicht te vinden van instellingen die van de gemeente subsidie ontvangen en de taken die men uitvoert.

 

Middelburg is nu een financieel gezonde gemeente.

De reservepositie is op orde. Maar we voelen de recessie ook bij de gemeente en dat blijft nog wel even zo. Daarom kiest het CDA Middelburg voor een verantwoord, duurzaam financieel beleid. Een voorzichtig, beheerst, maar wel ambitieus klimaat. Een solide financieel beleid, waarin geen al te grote risico’s worden genomen. Natuurlijk willen we een verdere verbetering van de economische situatie in de gemeente, maar het groeitempo wordt bepaald door de aanwezige budgetten. Voorzichtig beleid, waarbij financiële meevallers alleen gebruikt worden als de reserves en de weerstandscapaciteit het toelaten. Blijvend zoeken naar een zorgvuldig evenwicht.

 

Noodzakelijke nieuwe uitgaven worden gedaan. Daar waar mogelijk zal de gemeente ook door gemeentelijke uitgaven en projecten het gemeentelijke economische klimaat stimuleren. Zodat we een sterk en vitaal Middelburg behouden. Onze uitgangspunten daarbij zijn:

·         Middelburg voert een zorgvuldig financieel beleid;

·         Middelburg bouwt alleen woningen op grond die eigendom is van de gemeente;

·         De OZB wordt alleen verhoogd wanneer het echt noodzakelijk is en alleen als er een goede onderbouwing wordt gegeven;

·         Het inhuren van extern personeel wordt beperkt.

·         Europese subsidies worden aangevraagd en gebruikt voor projecten in de gemeente;

·         Er wordt goed samengewerkt in het stedennetwerk. Vooral met Vlissingen wordt een gezamenlijke visie ontwikkeld voor woningbouw, economische ontwikkeling, werk en onderwijs. Samen gaan we op zoek naar mogelijkheden voor aanvullende ontwikkeling en het inzetten van rijks- en Europese subsidies;

·         Verdere samenwerking met de Walcherse gemeenten wordt ook gezocht op andere terreinen zoals handhaving, belasting, landmetingen, archeologische diensten, onderwijs, uitvoerende diensten en sportaccommodaties. Op deze manier profiteren de Walcherse gemeenten van efficiency en schaalvoordelen;

·         Gemeentelijke grond en gebouwen worden goed en zorgvuldig beheerd via verhuur of verpachting

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.