01 juli 2024

CDA Zeeland is op zoek naar een nieuwe voorzitter!

CDA Zeeland is op zoek naar een nieuwe voorzitter! De voorzitter van de provinciale afdeling is voorzitter van het Dagelijks Bestuur (DB) en van het Algemeen Bestuur (AB). De voorzitter vertegenwoordigt het CDA Zeeland binnen het landelijk partijbestuur (verenigingsraad), netwerkenbijeenkomsten, de Zeeuwse afdelingen en houdt intensief contact met de CDA Staten- en Waterschapfractie in Zeeland. In deze belangrijke tijden voor de toekomst van het CDA houdt de voorzitter regie op veranderingen en treedt hierin verbindend op naar alle afdelingen van het CDA in Zeeland. De voorzitter moet een visie hebben hoe de implementatie van eventuele veranderingen gevoed kunnen worden.

We zijn op zoek naar een betrokken, integere en verbindende voorzitter die samen met de overige bestuursleden en de betrokken afdelingen de kar voor het CDA in Zeeland wil trekken.

Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de voorzitter:

• Is het gezicht het CDA Zeeland, houdt het overzicht, voert de regie en bewaakt de procedures;
  • Werkt aan een herkenbaar en duidelijk profiel van het CDA Zeeland door o.a. het centraal stellen van onze kernwaarden in het handelen en het uitdragen van onze boodschap;
  • Neemt beslissingen in spoedeisende gevallen en in alle gevallen waarin door de statuten en de bijbehorende reglementen niet is voorzien;
  • Leidt de vergaderingen van het DB (ca. 7 x per jaar), van het AB (ca. 7 x per jaar) en de algemene ledenvergadering (minimaal 2 x per jaar). In overleg met de secretaris zorgt de voorzitter voor de voorbereiding van de vergaderingen en de juiste afhandeling van de agenda;
  • Is namens de provinciale afdeling lid van het landelijk partijbestuur, wat met zich meebrengt ca. 6 vergaderingen per jaar, een bestuursweekend en ca. 3 zaterdagen per jaar (waarvan 2 x een congres);
  • Is adviseur van de CDA-Staten en Waterschapsfractie, woont als zodanig regelmatig fractievergaderingen bij en houdt samen met het DB-lid HRM en Ontwikkeling tevens functioneringsgesprekken met de Statenleden en Waterschapfractie;
  • Onderhoudt namens de provinciale afdeling de contacten met bewindslieden, leden van de Eerste en Tweede kamer, Provinciale Staten, Waterschap, Europarlementariërs en bevordert de onderlinge communicatie op bestuursniveau;
  • Onderhoudt contact met de diverse media en is zelf actief op social media;
  • Neemt een vertrouwenspositie in en onderhoudt daartoe contacten met de verschillende geledingen in de (provinciale) partij, maar ook daarbuiten.

Profielschets:
De voorzitter die we zoeken, en die bovenstaande werkzaamheden op zich neemt, moet voldoen aan de volgende criteria:

• Is CDA-er in hart en nieren, onderschrijft het christendemocratisch gedachtegoed en straalt dat ook uit;
  • Is een teamspeler en treedt verbindend op binnen het DB, AB en naar de afdelingen;
  • Is bekend met de partijorganisatie (in de verschillende geledingen) en is in staat een herkenbare relatie te ontwikkelen en te onderhouden met de verschillende geledingen;
  • Beschikt over politiek-bestuurlijke sensitiviteit, een politiek-bestuurlijke antenne heeft voor ontwikkelingen in de vereniging en de samenleving en in staat is die te vertalen in een visie op het functioneren van de partij;
  • Beschikt over bestuurlijke en vergader technische kwaliteiten;

Tijdsbeslag en vergoeding:
Deze functie vraagt een inzet van gemiddeld 20 uur per maand en de kandidaat voorzitter kan daar op een flexibele wijze mee omgaan. Het voorzitterschap is onbezoldigd, maar reis- en overige kosten kunnen gedeclareerd worden. Als voorzitter wordt u benoemd voor een periode van 4 jaar. Daarnaast is er mogelijkheid tot verlenging met een tweede termijn.

Solliciteren:
Kandidaten kunnen solliciteren door vóor 7 augustus een motivatiebrief en CV te mailen naar
[email protected]. Houdt u er rekening mee dat wanneer u uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek dit plaats zal vinden op vrijdag 23 augustus. Een eventueel tweede gesprek vindt plaats op vrijdag 30 augustus. Na de voordracht aan het DB en AB op 10 september vindt de verkiezing en benoeming plaats in de Algemene ledenvergadering op maandag 14 oktober.

Voor inhoudelijke vragen kunt u contact opnemen met: Patrick Simpelaar (vicevoorzitter DB CDA Zeeland) 06-52857486. Voor vragen omtrent de procedure is Caroline Filius (Bestuurslid HRM en Ontwikkeling) bereikbaar op 06-53194839.