09 juli 2024

De Deltaweg in breder perspectief!

Vrijdag 5 juli - MIDDELBURG - Tijdens de Statenvergadering heeft Statenlid Anton Geluk gesproken over de Deltaweg. 

Over de Deltaweg en de Midden Zeeland route hebben we een aantal weken in de commissie economie uitgebreid gesproken. Toch wil ik ook hier nog wat opmerkingen maken.

Wat is belangrijk? Waar hebben we het over?

Als CDA willen we benadrukken dat het in eerste instantie bij de Deltaweg om veiligheid gaat. Het is natuurlijk altijd de vraag in welke mate aanpassingen aan een weg ongelukken van en door automobilisten kunnen voorkomen.  In elk geval zal in de nieuwe situatie de veiligheid in relatie tot fietsers en langzaam verkeer en dan vooral het landbouwverkeer verbeteren. 

Het is goed dat de provincie, die verantwoordelijk is voor de veiligheid en het onderhoud van ons wegennetwerk, deze verantwoordelijkheid neemt. 

Kleinere aanpassingen wat betreft veiligheid zijn al gerealiseerd. Het aantal ongevallen is echter nog steeds hoog waardoor een voortvarende aanpak van de Deltaweg zeer gewenst is.

En dan de doorstroming: ook belangrijk, maar we moeten ons wel realiseren dat doorstroming niet altijd een probleem is maar vooral op piekmomenten. Piekmomenten komen echter wel steeds vaker voor.

Wat ons betreft, blijft er ⁠behoefte aan een nuchtere blik. We, de overheden, hebben nogal eens de neiging om zaken behoorlijk ‘luxe’ aan te leggen. Wat ons betreft gaat het om sober en doelmatig.

⁠De Deltaweg moeten we ook in het bredere perspectief van de Midden Zld route zien. Belangrijk is dat we in dit kader richting toekomst weten wat we willen met de Zeelandbrug. Deze is namelijkover ca. 10 jaar technisch aan het einde van zijn levensduur.

De totale ontsluiting van Zeeland heeft een relatie met de Deltaweg. De komende tijd zal, gezien de discussie over de Zeelandbrug en de gehele Midden Zld route, nagedacht moeten worden over de totale ontsluiting van Zeeland. Willen we dat de Delta weg en de Midden Zld route,dus ook de Zeelandbrug daarin een belangrijke en misschien wel een centrale rol speelt of blijft defunctie van de Zeelandbrug de oorspronkelijke functie, namelijk de schakel/of verbinding tussen SD en Noord-Beveland? We hebben immers ook de A58 voor de ontsluiting van Zld, die aansluit op het zogenaamde hoefijzermodel (rond Zld). 

Wat het CDA betreft moeten we dan ook aan deze route aandacht blijven besteden. We moeten investeren in de A58 en met name het oplossen van het knelpunt Zoomland bij Bergen op Zoom isbelangrijk. Daarom nog de volgende vraag aan de gedeputeerde: zijn er al gesprekken over de aanpak van knooppunt Zoomland maar ook over de A58 richting Roosendaal?

Het knooppunt Zoomland en de A58 richting Roosendaal blijft onder de aandacht van het CDA fractie en uiteraard bij mijzelf als Tholenaar en dan niet in het minst vanwege de discussie over de bereikbaarheid van het nieuwe Bravis ziekenhuis bij Roosendaal waarover we al vaker gesproken hebben. Goede bereikbaarheid van dit ziekenhuis is belangrijk voor de “leefbaarheid” op Tholen.

En als laatste, wat is de rol van andere overheden?  Die gooien vooral wensen over de schutting. Doen ze mee? Ook financieel? Tijdens de commissie een aantal weken geleden gaf onze gedeputeerde, de heer van de Maas, al aan dat dit zijn aandacht heeft. Toch willen wij dit nogmaals benadrukken.

U begrijpt het al, het CDA stemt in met het vaststellen van deze startnotitie en het bestempelen van het project Deltaweg als groot project. De rapporten tot nu mbt de Deltaweg zijn globaal  en de werkwijze grote projecten helpt ons, de provincie om stap voor stap beter te weten wat nodig ons.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.