17 mei 2024

Over stikstof: Na 5 jaar praten zijn we nog nergens, met nog meer onduidelijkheid dan ooit!

Vrijdag 17 mei - MIDDELBURG - Statenlid en veehouder Cas Vesseur voerde tijdens de commissie ruimte vandaag het woord. Het onderwerp was Informeren over de koplopersmaatregelen en stand van zaken Zeeuws Gebiedsprogramma. Cas: "Ik vind het vervelend om te zeggen, maar ik krijg steeds meer moeite met het discussiëren over stikstof."

Spelregels veranderen te vaak

Alle goede bedoelingen van onze ambtenaren ten spijt, want ik kan niet anders dan zeggen dat ze goed werk hebben geleverd de afgelopen tijd. Hoe kan het zo zijn, zoals net al aangehaald, dat de spelregels steeds weer veranderen? Ik kan er gewoon niet meer bij. Over een betrouwbare overheid gesproken...

Er wordt verwacht dat wij als provincie een koploperslijst inleveren. Dit doen we, binnen de vrij beperkte tijd die hiervoor beschikbaar was. De lijst is dan misschien niet goed onderbouwd, maar dat was op die korte termijn niet mogelijk. Achteraf, na een aantal maanden, krijgen we te horen dat we dit niet goed genoeg hebben uitgewerkt. Als gevolg daarvan krijgen we, een jaar later, 4 miljoen, en wellicht nog eens 3,5 miljoen euro in plaats van de aangevraagde 60 miljoen die nodig was om een stap te zetten.

Aan de slag met stikstofreductie

De wil in de landbouw is er. We willen aan de slag om stikstof te reduceren. Denk aan het voerspoor, toevoegingen aan de mest, emissiearme stallen, mono-mestvergisting en zoetwaterbeschikbaarheid. Maar dit kan de landbouw gewoon niet zelf betalen. In andere landen, zoals België, is dit wel mogelijk, met tot wel 80% subsidie! Ik zou graag aan de gedeputeerde willen vragen of hij zich ervoor gaat inzetten dat deze maatregelen op de lijst komen, liefst zo snel mogelijk.

Na vijf jaar praten nog nergens

Om over het totale transitiefonds nog maar te zwijgen, welke, ondanks alle geruststellende woorden van de gedeputeerde, formeel niet meer bestaat. Hier zal het laatste nog niet over gezegd zijn... Hoe kunnen we hier nu beleid op maken? Maar ook, Hoe kan een bedrijf hierop investeren? Hoe kan een PAS-melder nog zijn bedrijf blijven ontwikkelen? Ik zie overal om me heen de inzet zienderogen minder worden. Niet alleen bij de landbouwers, maar ook de belangenbehartigers weten niet waar ze aan toe zijn.

Na 5 jaar praten zijn we nog nergens, met nog meer onduidelijkheid dan ooit.

Graag wil ik, net als de VVD, aandacht vragen voor de speciale situatie in Zeeland. De minister heeft hier toezeggingen voor gedaan. Ik neem aan dat u dit ook onder de aandacht blijft brengen bij een volgende minister. Bij deze speciale situatie passen ook nadrukkelijk geen bufferzones! Graag hier een update van. En graag hoor ik van de gedeputeerde hoe we de komende jaren aan de slag gaan om de landbouw eindelijk echt een toekomst te geven.

Maar dat kan niet als de huidige wet- en regelgeving blijft bestaan, zonder dat er geld tegenover staat.