25 mei 2024

Provincie houdt voet bij stuk: langzamer rijden op de weg naar Wolphaartsdijk

Vrijdag 25 mei 2024 - WOLPHAARTSDIJK – De Provincie Zeeland heeft besloten om de adviessnelheid op de Nieuwedijk, de weg tussen ‘s-Heer Hendrikskinderen en Wolphaartsdijk, te verlagen van 80 naar 60 kilometer per uur. Deze maatregel is ingevoerd vanwege veiligheidsredenen, ondanks bezwaren van de dorpsvereniging van Wolphaartsdijk en andere lokale belanghebbenden.

Achtergrond van de maatregel

De dorpsvereniging van Wolphaartsdijk heeft voorgesteld om de snelheid van 80 kilometer per uur te handhaven in combinatie met een inhaalverbod op het stuk weg waar bomen staan. Deze oplossing zou volgens hen een praktische balans bieden tussen verkeersveiligheid en doorstroming. Het CDA onderschrijft dit standpunt, gezien het belang van verkeersveiligheid en een soepele doorstroming van het verkeer.

Eerdere discussies

Nog geen twee weken geleden werd in de commissie Ruimte gedebatteerd over de categorisering van wegen en de bijbehorende snelheden. Hierbij werd benadrukt dat het niet de intentie van Gedeputeerde Staten is om zonder meer alle voorstellen te honoreren, zoals eerder het geval was bij de Oesterdam, waar de snelheid op 100 km/h werd gehouden.

Belang van bereikbaarheid

In een provincie als Zeeland, waar alles op afstand is, is de bereikbaarheid van cruciaal belang. Dit geldt voor ontmoetingen tussen Zeeuwen, woon-werkverkeer, verenigingsactiviteiten, en scholieren. Het CDA en de VVD hechten grote waarde aan verkeersveiligheid, maar ook aan het begrip vanuit de omgeving voor de wijzigingen die de komende tijd gaan plaatsvinden.

Vragen aan het College van Gedeputeerde Staten

Naar aanleiding van het besluit hebben de CDA en VVD Statenfractie de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS):

1. Reden voor snelheidsverlaging: Wat is de reden om de adviessnelheid te verlagen naar 60 km/h op een lange, brede toegangsweg die Wolphaartsdijk verbindt met Goes, waar inwoners gebruik van maken voor veel voorzieningen?

2. Ongevalscijfers: Kan het college de ongevalscijfers van deze weg verstrekken?

3. Onderzoek naar onveilige situaties: In hoeverre is onderzocht of deze snelheidsverlaging niet tot onveiligere situaties leidt? Er wordt immers al gesproken over een mogelijk inhaalverbod, wat volgens de dorpsraad voor meer onveilige verkeerssituaties kan leiden.

4. Snelheidsverlaging en commissie Ruimte: Hoe past deze snelheidsverlaging in de discussie die Provinciale Staten voerden in de commissie Ruimte naar aanleiding van vragen over snelheid in relatie tot onveilige situaties, met name vanwege 'opduwen' en gevaarlijke inhaalmanoeuvres?

5. Impact op hulpdiensten: Wat betekent de snelheidsverlaging voor aanrijtijden van hulpdiensten en de bereikbaarheid door hulpdiensten?

6. Verhouding tot afwaardering N664: Hoe verhoudt de snelheidsverlaging zich tot de afwaardering van de N664 bij 's-Heer Hendrikskinderen?

Impact op Project Deltaweg

Tijdens de Commissie Economie van 24 mei jongstleden vroeg de VVD-fractie naar de impact van deze maatregel op het project Deltaweg, met betrekking tot de Startnotitie ontwikkelingen in de omgeving van de Deltaweg. Hierbij werd ook de gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid en omliggende dorpen bij de Deltaweg betrokken.

Het CDA Zeeland blijft zich inzetten voor een evenwichtige benadering waarbij verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid hand in hand gaan. Wij zullen de ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en ons blijven inzetten voor de belangen van onze inwoners. Deze vragen zijn opgesteld door Statenleden Anton Geluk en Jeffrey Oudeman, namens de CDA-Statenfractie en Björn Schutz, namens de VVD-Statenfractie.