13 juli 2020
CDA en Kadernota 2021
CDA Tholen haalt veel positieve punten uit de Kadernota 2021, zoals;
-
het ontwikkelen van een erfgoedvisie en de kerkenvisie, deze wens staat al langer in ons verkiezingsprogramma en we zijn blij dat de gemeente hiermee aan de slag gaat.
-
Er wordt een impuls gegeven om het beheerniveau van het openbaar groen te verhogen, waaronder het inzaaien van braakliggende gronden met bloemenmengsels welke passen is bij de Zeeuwse bijenstrategie en bijdraagt aan biodiversiteit.
-
Ook positief is de uiteindelijk invulling van de mede door ons ingediende moties voor inzet van energiecoaches en het plaatsen van zonnepanelen op het dak van het gemeentehuis.
Maar er blijven nog genoeg punten waar wij aandacht voor willen vragen:
Overheid/dienstverlening:
Mede door de Corona cirisis is duidelijk geworden hoe belangrijk de digitalisering van de samenleving is geworden. Het investeren in digitale innovatie ondersteunen wij evenals het investeren in informatieveiligheid. Maar ook vragen wij aandacht voor sociale ongelijkheid, juist nu is ook belangrijk dat we diegenen die daar moeite mee hebben meenemen in deze ontwikkeling en dat zij niet achterblijven of afgesloten worden van deze vorm van informatievoorziening.
Het data-gedreven werken wordt in deze kadenota weer verheerlijkt. Bij de aanpak van nieuwe vraagstukken is de rol van data cruciaal, wordt gesteld in deze kadernota.
Als dit zo is, waarom ligt er dan nog steeds geen plan van aanpak om data-gedreven te werken?
Is het college soms nog data aan het verzamelen om dit plan te ondersteunen?
Hierbij herhaal ik onze wens om naast data-gedreven te werken, ook kennis-gedreven te werken. Is het college van plan dit op te nemen in plan van aanpak?
Het tijdelijk verhogen van de flexibele schil met 200.000 euro is ons werkelijk een doorn in het oog. Als er sprake is van het opvangen van pieken en van knelpunten, dan moet hier een structurele oplossing voor gevonden worden en niet door het invliegen van tijdelijke en dure medewerkers. Knelpunten zijn er om opgelost te worden, voor lange termijn.
Dan de herijking van het Gemeentefonds:
De nieuwe herverdeling van middelen betekent een verschuiving van kleinere naar grotere gemeenten. Op het gebied van jeugdzorg en WMO werken we samen via gemeenschappelijke regelingen zoals Inkooporganisatie Jeugdzorg Zeeland en SWVO. We werken hier met respectievelijk 13 en 7 gemeenten samen. Is het een idee om in aanmerking te komen als “grote GR” voor het ontvangen van uitkering voor het sociale domein?
Dan behoren we gelijk tot de grotere gemeenten en valt de herijking in ons voordeel uit! Op deze manier kunnen we onze samenwerking inzetten en daadwerkelijk onze krachten te bundelen om meer middelen naar onze regio toe te halen. Hierbij willen wij wel opmerken dat het CDA niet voor gemeentelijke herindeling is.
Sociale domein:
In de kadernota van vorig jaar (2020) is geanticipeerd op afvlakking van de kostenstijging WMO.
-
Onze fractie mist nog steeds een visie op de beheersing van de kosten WMO?
-
Uit de beantwoording van de vragen mogen we pas na de zomervakantie een reactie verwachten op de bevindingen van de proeftuin.
Het lijkt er in deze kadernota op dat er sprake is van afvlakking van kostenstijging bij jeugdzorg.
-
Onze vraag is komt dit doordat er ingegrepen is in het aantal aanbieders? Of zijn we strenger geworden met de toewijzing? Kan het college aangeven hoe deze afvlakking tot stand komt.