18 mei 2024

CDA Alphen aan den Rijn Stelt Vragen over Bouw Noordeinde 50 te Aarlanderveen

Op 10 oktober 2023 heeft de gemeenteraad van Alphen aan den Rijn, na een langdurig proces van overleg en aanpassing, een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van 13 woningen aan het Noordeinde 50 in Aarlanderveen. Ondanks de zorgvuldige afwegingen en aanpassingen blijft de stichting Vrienden van het Kroonjuweel Aarlanderveen (VKA) bezwaar maken en heeft nu opnieuw juridische stappen ondernomen.

Deze situatie roept bij CDA Alphen aan den Rijn en CDA fractievoorzitter Jeroen van Gool serieuze vragen op. De woningmarkt is al zeer gespannen en de vertraging van bouwprojecten heeft grote gevolgen voor woningzoekenden. Recent onderzoek van het Nederlands Dagblad en Binnenlands Bestuur toont aan dat een derde van alle nieuwbouwprojecten vertraging oploopt door bezwaarschriften. Dit heeft geleid tot de volgende vragen aan het college:

1. Schendt VKA het belang van woningzoekenden? CDA Alphen aan den Rijn vraagt het college of zij vindt dat de voortdurende juridische procedures van VKA de belangen van woningzoekenden schaden.

2. Verantwoordelijkheid voor vertraging CDA Alphen aan den Rijn wil weten of het college de opvatting deelt dat verdere vertraging van dit project, zeker gezien de verstreken hypotheekoffertes, onverantwoord is.

3. Status van VKA als belanghebbende Gezien de onduidelijkheid over wie VKA precies vertegenwoordigt, vraagt CDA Alphen aan den Rijn of zij als een belanghebbende moeten worden beschouwd.

4. Acties om de bouw voort te zetten Wat kan het college ondernemen om te zorgen dat de bouw zonder verdere vertraging door kan gaan?

5. VKA overtuigen zonder juridische stappen CDA Alphen aan den Rijn wil weten wat het college kan doen om VKA op andere gedachten te brengen zonder opnieuw een juridische strijd aan te gaan.

6. Bekendheid met WODC-rapport CDA Alphen aan den Rijn vraagt of het college bekend is met het WODC-rapport dat de impact van bezwaarprocedures op de ambtelijke en bestuurlijke organisatie beschrijft en of zij parallellen ziet met de situatie in Alphen aan den Rijn.

CDA Alphen aan den Rijn hoopt dat er snel duidelijkheid komt en dat de woningbouw in Aarlanderveen zonder verdere vertraging kan worden voortgezet. Woningzoekenden verdienen het om gehoord te worden, en het recht op wonen moet voorop staan.

Lees het volledige artikel van het AD voor meer informatie: Link naar artikel.

CDA Alphen aan den Rijn waardeert uw betrokkenheid en hoort graag uw meningen over dit onderwerp.