21 juni 2024

Iedereen verdient een fijne plek om te wonen!

Winfried Ponsioen roept het college op te denken in kansen voor alternatieve woningbouw

Waarom deze oproep, er wordt toch al veel gebouwd?

Zoals bekend staat de woningmarkt onder enorme druk en veel mensen vinden het moeilijk om een passende woning te vinden. Dit geldt vooral voor starters, ouderen die minder groot willen wonen, alleenstaanden met een kleinere portemonnee en andere kwetsbare groepen. CDA Alphen aan den Rijn wil deze doelgroepen ondersteunen met hun zoektocht naar een woning.

De projectontwikkelaars willen vaak vooral dure huizen bouwen, wij willen huizen voor iedereen. Bij ons gaat bouwen niet alleen om stenen, maar wij bouwen aan gemeenschappen, waar mensen elkaar ontmoeten en naar elkaar omzien. Als raadslid van het CDA zet ik me hier met volle overtuiging voor in.

Hoe willen jullie dat realiseren?

In 2021 heeft de CDA-fractie een belangrijk initiatiefvoorstel ingediend bij de gemeente. Dit voorstel vroeg om beleid dat het voor mensen eenvoudiger maakt om tijdelijke woningen te realiseren. Dit was een vooruitstrevende stap die bedoeld is om een directe en praktische oplossing te bieden voor de nijpende woningnood. We zijn in de gemeente op zoek gegaan naar percelen waar dit soort projecten gerealiseerd kunnen worden. Te denken valt in Alphen aan braakliggende terreinen aan de Amerikaan, Edelsteensingel, de driehoek bij de Molenwetering, Zaagmolen en de Kortsteekterbuurt.

In Boskoop zijn er diverse percelen die voorheen kwekerijen waren maar te klein zijn om dit voort te zetten. Deze liggen dicht tegen het centrum aan en zijn uitstekend geschikt om hier een “knarrenhof”, starterswoningen dan wel “tiny houses” te realiseren. In de andere kernen zijn er ook dergelijke percelen waar projecten gerealiseerd kunnen worden.

De potentie is groot, maar helaas zijn diverse initiatieven, inclusief uitgewerkte plannen, nog niet opgepakt of lopen vast op regelgeving.

Tevens merken wij als politiek dat de focus bij het College vooral ligt op de grote projecten. Die moeten er uiteraard ook komen, maar de door ons voorgestelde projecten zijn niet heel groot qua aantallen en bieden juist kansen voor mensen die anders buiten de boot vallen.

Als CDA roepen wij het College op hier serieus mee aan de slag te gaan. De argumenten waarom het niet kan, kan ik zelf wel verzinnen, wij willen graag argumenten horen waarom het wel kan. Want waar een wil is, is een weg!

Door ons te richten op haalbare, kleinschalige projecten, geven we een duidelijke boodschap af: iedereen verdient een plek om thuis te komen. Samen kunnen we de woningmarkt toegankelijker maken voor iedereen. Laten we als gemeenschap samenwerken om ervoor te zorgen dat niemand tussen wal en schip valt.