19 mei 2024

Europese avond in Capelle

Op woensdag 15 mei organiseerde het CDA een discussieavond over Europa in de Schenkelkerk. CDA leden, maar ook andere genodigden, werden in staat gesteld in discussie te gaan met CDA-kandidaten Ingeborg ter Laak en Leo van Gelder over wat er op het spel staat bij de Europese verkiezingen. Beide kandidaten lieten zien dat het lokale, de regio, het nationale en Europa veel voor elkaar kunnen betekenen. Op het gebied van o.a. veiligheid, migratie, industrie en waterbeheer. Duidelijk werd dat Europa – en daarmee Nederland - staat voor grote keuzes op onder meer het gebied van defensie, democratie, schone energie en migratie.

Ingeborg ter Laak is nu nog wethouder in Zoetermeer voor zorg, welzijn, asiel en inburgering en staat op de tweede plek van de conceptkandidatenlijst van het CDA voor de Europese Parlementsverkiezingen juni 2024. Zij is daarmee de hoogste nieuwkomer op de lijst van het CDA.

Leo van Gelder is geen onbekende voor het CDA in de regio zowel op gemeentelijk niveau als bij de waterschappen heeft hij van zich laten horen. Als Zuid-Hollandse kandidaat op nummer 11 voor de Europese verkiezingen stelde hij: “De Rijn begint niet bij Lobith maar heeft dan al een lange tocht gemaakt door Europa. Verder dreigt vanwege populisme steeds meer het belang van eigen rivier eerst. Daarom is goed watermanagement op Europees niveau noodzakelijk.