18 oktober 2024

In het midden vinden we elkaar: CDA-initiatief leidt tot oplossing in autoluw-plusdebat

Weinig onderwerpen in de lokale politiek verdelen de samenleving en dus ook de gemeenteraad zo erg parkeren. Lange tijd zag het ernaar uit het debat in de gemeenteraad over de uitbreiding van het autoluw-plusgebied in de binnenstad weer zo’n hopeloos verdeelde raad zou opleveren. In de commissievergadering twee weken geleden stonden de partijen nog lijnrecht tegenover elkaar, en stonden bewoners en ondernemers lijnrecht tegenover de wethouder. Maar in plaats van verbaal vuurwerk gevolgd door een stemming waarbij de oppositie met lege handen achterblijft, bedacht het CDA een compromis-oplossing die voor iedereen acceptabel is. Met een zeer ruime meerderheid werd de motie “In het midden vinden we elkaar” gisteravond aangenomen door de raad. Een overwinning voor bewoners, ondernemers én voor de Delftse politiek.  En in plaats van tegenover elkaar, proosten na afloop van de vergadering raadsleden van coalitie- en oppositiepartijen, de burgemeester, wethouders én tevreden en opgeluchte ondernemers en bewoners met elkaar in een Delftse kroeg op de goede afloop.

Eerder dit jaar presenteerde het college haar plannen voor de uitbreiding van het autoluw-plus gebied in de binnenstad. Die uitbreiding betekent dat een flink aantal mensen die de auto nu nog voor de deur kunnen parkeren straks moeten uitwijken naar een parkeergarage. En dat heeft impact op hun leven. Er zijn mensen voor wie de ombouw naar autoluw niet snel genoeg kan gaan en die zich verheugen straks aan een gracht of straat te wonen waar geen of nauwelijks auto’s meer geparkeerd staan en veel minder autoverkeer is. Er zijn mensen die dit ervaren als lastig maar te overzien. Maar er zijn ook mensen die zich zorgen maken over de veiligheid als ze in het donker van en naar de parkeergarage moeten lopen. Mensen die zich zorgen maken of ze die afstand fysiek wel kunnen lopen en of ze daardoor wel kunnen blijven meedoen aan de samenleving. En er zijn ondernemers die vrezen dat het sluiten van Phoenixgarage voor bezoekers of straks volle parkeergarages leidt tot minder klandizie en omzet.

Zulke tegenstellingen leiden vaak tot felle debatten in de raad en stemmingen vol moties en dus emoties. We hebben dat vaker meegemaakt en lange tijd leek het erop dat de gemeenteraadsvergadering van 17 oktober ook op een debat vol tegenstellingen, emoties en teleurstellingen zou uitlopen. In de commissievergadering twee weken geleden stonden we nog lijnrecht tegenover elkaar, en spraken burgers en ondernemers hun teleurstelling en woede uit richting de politiek en het college.

Maar als partij van het midden nam het CDA het initiatief om te kijken waar we elkaar ondanks de verschillen toch kunnen vinden. Wat kan wél en waar zit er misschien toch wat ruimte in uitvoering waarmee tegemoet kan worden gekomen aan enkele of misschien wel veel zorgen vanuit de bewoners en ondernemers. Zonder dat de planning in gevaar komt, want uiteraard is de politieke realiteit dat het College een agenda voor de binnenstad uitvoert die kan rekenen op steun van een ruime meerderheid in de raad.

De oplossing lag uiteindelijk in het midden. Afgelopen week heeft ons raadslid Gerrit Jan Valk met de wethouder Frank van Vliet en hierbij ondersteund door collega-raadsleden Tessa van den Berg (VVD) en Julian Gommers (STIP) een compromis uitgewerkt en vervolgens partij voor partij in de raad kunnen overtuigen dat dit het beste voor iedereen is. Bewoners aan de Oude Delft kunnen nog enkele jaren hun auto voor hun huis parkeren, omdat er in die straat voorlopig toch geen werkzaamheden gepland staan. En de ruimte die daardoor beschikbaar komt in de Phoenixgarage kan worden gebruikt om bezoekers aan Delft toch een plek te bieden vlak bij de Delftse winkels en horeca.

Als de Oude Delft nog een tijd open blijft voor auto’s, scheelt dat zo’n 70 parkeerplekken die dan niet in de Phoenixgarage geparkeerd worden. Dat betekent dat we ook een tijd de ondernemers tegemoet kunnen komen door de Phoenixgarage die periode niet exclusief voor abonnementhouders te reserveren. Zo kunnen gasten van Delft langer dan in het oorspronkelijke plan zo dicht mogelijk bij de binnenstad parkeren. Het is niet oneindig, maar de extra tijd geeft de mogelijkheid om te werken aan alternatieven, zoals een P+R op de TU Campus waar onze gasten gratis of heel goedkoop kunnen parkeren met goede OV-verbinding naar de binnenstad.

De motie is een compromis. Het vinden van een compromis was afgelopen dagen niet altijd makkelijk: over elk woord is overlegd. “Woorden doen ertoe”, zei toenmalig CDA-minister Hugo de Jonge eens en zijn gelijk is in de voorbereiding van de raadsvergadering wel bevestigd. Met dit compromis krijgt niemand helemaal zijn zin, en dat kan voor sommigen toch teleurstellend zijn. “Politiek is het zo eerlijk mogelijk verdelen van teleurstelling” zei een ander politicus, PvdA-minister Asscher eens. En door dit compromis krijgen ook veel bewoners en ondernemers meer dan wanneer het CDA dit voorstel niet had uitonderhandeld. Het voorstel laat zien dat je met onderhandelen en polderen toch een stap kunt zetten. Naar het midden, want in het midden vinden we elkaar.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.