02 juni 2024

"Made in Europe": CDA bezoekt Octatube

Donderdag gaat Nederland naar de stembus om zich uit te spreken over het Europees Parlement. Het CDA wil zich daar de komende jaren onder meer inzetten voor een sterke Europese industrie: Made in Europe. Vrijdag bezocht EP-kandidaat Leo van Gelder (#11) Delft om uit eerste hand te horen hoe onze stad hieraan bijdraagt. Samen met de fractie en het bestuur bezocht hij Octatube. Het belang van de industrie en het MKB in Delft, Nederland en Europa kwamen uitgebreid aan bod.

Naast directeur van Ocatatube Nils Eekhout waren ook Jaap Langhout namens Bedrijvenkring Schieoevers (BKS) en Engbert Wilmink namens werkgeversorganisatie VNO-NCW aanwezig. In Delft neemt de maakindustrie een bijzondere plek in. Met twee campussen, de Biotechcampus rondom DSM in het noorden, en Schieoevers en de TU Campus in het zuiden, is Delft een bron van techniek en innovatie, waar wordt gewerkt aan een verscheidenheid van producten.

De Made in Europe visie van het CDA komt daarom helemaal terug in Delft, met Octatube, een Delfts bedrijf dat zich richt op het ontwerpen en uitvoeren van complexe architectonische constructies, als prachtig voorbeeld.

Een belangrijk onderwerp dat aan bod kwam zijn de Europese subsidies voor het MKB. Om een innovatief idee op de markt te brengen en te kunnen groeien zijn subsidies van groot belang, en zowel Nederland als de EU voorzien hierin. Het aanvragen van deze subsidies en vooral het aanleveren van ‘bewijs’ is echter een complexe taak die veel tijd en kennis vraagt. Hierdoor is het voor kleine bedrijven vaak lastig en risicovol om een gooi naar deze subsidies te doen. Het gevolg hiervan is dat alleen grotere bedrijven deze aanvragen kunnen doen.

Leo van Gelder gaf aan dat het CDA zich in Europa wil blijven inzetten voor het toegankelijker maken van deze subsidies voor het MKB. Dit moet zorgen dat de Nederlandse en Europese maakindustrie kan blijven concurreren op de wereldmarkt en dat we in Europa minder afhankelijk worden van producenten in China en de Verenigde Staten.