Waarom mag in Delft reclame voor het het blokkeren van de A12 wel, en reclame voor benzine niet?
Afgelopen donderdag besprak de commissie Economie, Financiën & Bestuur (EFB) de Schriftelijke Vragen van GroenLinks waarin de partij opriep om alle reclame voor fossiele brandstoffen, vliegvakanties, alcohol en gokken te verbieden. Het college had hierop geantwoord dat het bijzonder geregeld is in Nederland: een verbod op alcoholreclame en reclame voor gokken kan alleen landelijk worden genomen, maar een verbod op reclame op fossiele brandstoffen mag lokaal genomen worden.
Het CDA is landelijk tegen reclame voor gokken. CDA-Tweede Kamerlid Derk Boswijk nam vorige maand het initiatief voor een volledig verbod op gokreclames. Dit omdat gokbedrijven hun reclames, tegen de afspraken in, blijven richten op minderjarigen. De Tweede Kamer is voor het CDA Delft ook precies het niveau waarop je dit soort verboden moet regelen. Daarom ziet het CDA het liefst ook dat de landelijke politiek zich hierover uitspreekt. En niet de gemeenteraad, want dan krijg je - afhankelijk van een toevallige meerderheid - dat in de ene gemeente iets wordt verboden wat 10 meter verder in de buurgemeente weer is toegestaan.
"Waarom mag een advertentie waarin wordt opgeroepen een snelweg te blokkeren, een misdrijf, wel en wordt een advertentie waarin wordt opgeroepen om over die snelweg te rijden verboden?"
In het commissiedebat kwam een mooi voorbeeld naar voren: advertenties van Extinction Rebellion om de snelwegen te blokkeren mogen in Delft wel maar advertenties om te tanken bij een tankstation van een bepaald merk zouden verboden moeten worden. Dit terwijl het blokkeren van een snelweg formeel een misdrijf is volgens artikel 162 van het Wetboek van Strafrecht. CDA-raadslid Gerrit Jan Valk stelde de wethouder Van Vliet daarom de vraag: "Waarom mag een advertentie waarin wordt opgeroepen een snelweg te blokkeren, een misdrijf, wel en wordt een advertentie waarin wordt opgeroepen om over die snelweg te rijden verboden?". Wethouder Van Vliet had geen antwoord op deze vraag en beloofde bij de Reclame Code Commissie na te vragen wat precies de (landelijke) regels rondom reclame zijn.