Simon van Oosterom

Fractiesecretaris

Wie ben je?

Betrokken, enthousiast en met een hart voor de samenleving.

Mijn paspoort:

• Geboren: 9 augustus 1998, Amersfoort
  • Woont: Indische Buurt
  • Studie: Technische Natuurkunde en Wiskunde, TU Delft
  • Werk: Doctoraatstudent duurzame luchtvaart
  • CDA: lid sinds 2021, Voorzitter CDJA Woudenberg, Algemeen bestuurslid CDA Woudenberg, Deelnemer leeskring Christelijk politiek gedachtegoed
  • Vrije tijd: Windsurfen, tekenen, fotografie

Wat wil je voor Delft bereiken?

Heel simpel, voor mij moet Delft een leefbare, levendige, en duurzame (in meest brede zin van het woord) zijn. Dit betekent dat er genoeg betaalbare woningen zijn, maar ook voldoende groen binnen de stadsgrenzen. Ook moeten inwoners zich betrokken kunnen voelen bij hun buurt, wijk, en stad via verenigingen en coörporaties. Dit houdt in dat de gemeente niet alles van bovenaf regelt, maar burgers ruimte geeft en ondersteuning biedt om zo veel mogelijk zelf te doen, en zo betrokken en solidair met elkaar te zijn. Ook hebben wij als inwoners Delft maar kort te leen, en is het onze taak om goed voor zowel de natuur als het historisch erfgoed te zorgen. Ten slotte, hoewel ik vind dat politiek zeker niet zichzelf moet verliezen in belangenbehartiging, hoop ik mijn kennis als student/jongere te gebruiken om het CDA te versterken en andere jongeren te inspireren om zichzelf voor het algemeen goed in te zetten.

Mijn favoriete plek in Delft:

Delft zit natuurlijk vol met mooie plaatsen, plekken en plekjes. Van de groene oase bij het Delftse Hout tot het idyllische Agnetapark is de stad een geweldige lappendeken van monumenten. Als ik dan toch een plaats moet kiezen is dat, misschien een opvallende keuze, de Zuidkolk (het stuk in het centrum waar de Zuidwal de Oude Delft ontmoet). Dit is een plek van contrasten waar alles samenkomt: het water van de Schie loopt over in de grachten, de binnenstad heeft hier zicht op de havens en de TU in het zuiden, en je ziet zowel het historische legermuseum aan de ene kant en het industriële Bacinol 2 aan de andere.