Historische grachten

De historische grachten van Den Haag zijn niet alleen belangrijk voor de belevingswaarde van de stad maar dragen ook steeds meer bij aan de wateropgave die er gezien klimaatveranderingen komen. De afgelopen jaren zijn op initiatief van het CDA grachten in ere hersteld (terugbrengen gracht Veenkade) en bevaarbaar gemaakt (Kuyperdam werd Kuyperbrug waarmee Madurodam bereikbaar werd). Bij vervanging van bruggen staat de “ondervaarbaarheid” voorop. De komende jaren staan grotere investeringen te wachten waarvoor het CDA geld wil reserveren:

a. Insteekhaven Centraal Station en sloepenverhuur.

b. Aanleg nieuwe haven aan de Haringkade

c. Nautische mogelijkheden Oude Zeesluis

(doorvaart naar Scheveningen Haven).

d. Openleggen gracht Piet Heinplein

e. Vaarverbinding Erasmusweg richting Westland.

f. Verlengde Valkenbosvaart (mede t.b.v. waterafvoer).

g. Verkennen van het openen van de Loosduinse vaart richting Thorbeckelaan en Houtwijk, samen met de MRDH en het Hoogheemraadschap van Delfland en de route Paviljoensgracht, Stille Veerkade en Wagenstraat.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.