25 januari 2018

10.000 banen erbij in Den Haag

Den Haag heeft in vier jaar 10.000 banen gecreëerd. 17.000 Hagenaars zijn uit de bijstand naar werk of school doorgestroomd, waaronder 4.000 jongeren. Het aantal congresbezoekers steeg met zo’n 50% en deze bezoekers gaven in Den Haag zo’n 44 miljoen euro uit. Het CDA Den Haag heeft de afgelopen jaren zich hard gemaakt voor de groei van onze economie met duizenden banen. Raadslid Desh Ramnath: ,,Door lef te tonen en te investeren in samenwerkingen als Legoland, Decathlon en Madurodam maken we de stad aantrekkelijker en creëren we echte banen samen met ondernemers. Het CDA wil ook de komende periode op deze weg verder werken aan de bloei van onze stad.”

De stedelijke economie en de arbeidsmarkt kregen een impuls door samen met de stad het toerisme te versterken. Bijzondere aandacht ging uit naar een aantrekkelijk vestigingsklimaat van startups maar ook is er ingezet op acquisitie van internationale congressen en bedrijven, en citybranding. Zo leverde het Mondriaanjaar internationale aandacht op. En zijn kleinschalige en grootschalige evenementen als Koningsdag, Red Bull knock out en BonFire Beach Fest, ondersteunt. 2018 staat in het teken van het themajaar Feest aan Zee om 200 jaar Scheveningen badplaats te vieren en zal de Volvo Ocean Race in Den Haag finishen. Het positieve gevolg hiervan is een toename van het toerisme en van het aantal banen in deze sector. In de periode 2012 – 2016 steeg het aantal hotelovernachtingen met 27%. In Scheveningen is er bovendien met succes ingezet op het aantrekken van bedrijven die een link hebben met de Haven.

Het college hield oog voor degenen die minder goed kunnen meekomen. Zo zijn er 17.000 mensen uit de bijstand naar werk of school uitgestroomd. Sociaal ondernemerschap is in Den Haag goed van de grond aan het komen en de jeugdwerkloosheid daalt. Van de 6.134 burgers die in 2017 een beroep deden op de gemeente vonden werk, keerden terug naar school of hadden na inzet op re-integratie geen bijstandsuitkering meer nodig.