20 januari 2016

50e Buurthuis van de Toekomst geopend!

Zojuist opende CDA-wethouder Karsten Klein het vijftigste Buurthuis van de Toekomst in Den Haag. De CDA-fractie was trots aanwezig toen Evita Lokaal deze middag het begeerde bordje ontving.

Het klassieke buurthuis maakte bijna vier jaar geleden, in april 2012, op voorspraak van het CDA plaats voor het nieuwe Buurthuis van de Toekomst. CDA-er Karsten Klein merkte samen met bewoners en vrijwilligers dat veel ruimtes in de wijk op bepaalde tijden niet werden benut terwijl bewoners ruimte zochten om activiteiten en bijeenkomsten te houden. Het concept van het Buurthuis van de Toekomst ontstond: sportclubs, scholen, culturele instellingen en andere organisaties hebben meer contact met elkaar en maken samen gebruik van de beschikbare ruimtes. Zo kan bijvoorbeeld de sportkantine van de voetbalclub op momenten dat er niet gesport wordt gebruikt worden voor andere activiteiten. De kantine wordt een plek waar mensen ook overdag samenkomen, voor een praatje, een cursus of leuke activiteit, van seniorenbingo tot zwangerschapsyoga of huiswerkbegeleiding.

Klein is blij dat er in vier jaar maar liefst 50 van dit soort samenwerkingsverbanden zijn ontstaan en dat hij nu alweer het vijftigste Buurthuis van de Toekomst bordje mag bevestigen: ‘’Ik ben bijzonder verheugd dat wij deze mijlpaal kunnen vieren. Bij het Buurthuis van de Toekomst draait het niet alleen om een efficiënter gebruik van bestaande gebouwen en ruimtes maar ook om het verbinden van organisaties met verschillende achtergronden.‘’

Het Buurthuis van de Toekomst is voor het CDA het grote voorbeeld van hoe het anders kan in Den Haag. Het Buurthuis van de Toekomst sluit aan bij de ontwikkeling dat bewoners zelf actief meedoen in hun wijken en waar nodig worden ondersteund door de gemeente. Mensen zijn meer betrokken bij elkaar en zetten zich in voor elkaar en hun wijk.

Evita lokaal
Door het beschikbaar stellen van het buurthuis Evita Lokaal wil de thuiszorgorganisatie Evita Zorg buurtbewoners en andere geïnteresseerden een plek in de wijk bieden waar men terecht kan voor een goede kop koffie maar ook voor leuke, boeiende, zingevende activiteiten. Jong en oud ontmoet elkaar en helpt elkaar.