26 april 2017

Aan de slag met nieuwe Aso-wet

Het CDA en de VVD willen dat de Haagse burgemeester aan de slag gaat met de nieuwe landelijke aso-wet. Burgemeesters kunnen door de nieuwe wet bevoegdheden krijgen waardoor zij mensen die hun buren het leven zuur maken harder aan kunnen pakken. Hiervoor moeten de plaatselijke regels (APV) wel aangepast worden. Wat het CDA en VVD betreft doet het college dat snel.

‘’Helaas zijn er in onze stad mensen die langdurig hardnekkig overlast hebben van hun buren en geen woongenot meer beleven,‘’ aldus CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster. ‘’Wij vinden dat ook in dit geval de dader, wanneer minimaal twee personen zich beklagen over ernstige en langdurige overlast, moet worden bestraft en zijn daarom blij met de aso-wet die een hardere aanpak mogelijk maakt.’’ VVD-raadslid Ingrid Michon vult haar collega aan: ‘’In plaats dat het blijft bij een waarschuwing kan de burgemeester met haar nieuwe bevoegdheden straks aangeven wat een vervelende buur moet doen of laten om de situatie te verbeteren, boetes opleggen aan raddraaiers en in een uiterste geval zelfs uit huis plaatsen.’’ De twee lokale fracties vragen de burgemeester of zij van plan is de aso-wet in Den Haag actief te gaan toepassen.