21 januari 2015

Angst gokverslaving kinderen door gamehal

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster maakt zich zorgen over de komst van een gamehal in het centrum van Den Haag. Vanochtend praat de gemeenteraad over de hal.

Het CDA ondersteunt initiatieven voor meer reuring in de stad en nieuwe bedrijven maar de fractie vindt een onderscheid tussen een gamehal met play & win-concept en een gokgelegenheid lastig te maken. Koster: ‘’In deze gamehal worden kinderen gestimuleerd door te spelen omdat zij al naar gelang de hoeveelheid spellen die zij spelen prijzen kunnen winnen.’’ De fractie vindt het dan ook raar dat gokgelenheden voor volwassenen aan zeer strenge eisen moeten voldoen om gokverslavingen tegen te gaan, terwijl voor deze kwetsbare groep jeugdigen geen regels gelden of toezicht wordt gehouden.

‘’Wat ons betreft wordt er nog eens goed gekeken naar de vergunning en het toezicht. Het gaat hier namelijk niet alleen om behendigheidspelen maar ook om verslavingsgevoelige kansspelen. Daarom zijn, net als bij volwassen gelegenheden, toezicht en regels nodig om gokverslavingen te voorkomen. Hier ligt wat ons betreft een verantwoordelijkheid voor de gemeente en ondernemer’’, aldus Koster.