20 september 2016

Bakstenen langs rails is erkende methode

Danielle Koster van het CDA maakt zich zorgen over de manier waarop de HTM bij werkzaamheden aan de rails tijdelijk gaten langs de rails opvult met klinkers. Ze wil dat het college in gesprek treedt met de HTM om de gaten zorgvuldiger op te vullen zodat het geen gevaar oplevert voor fietsers.

In de zomer stelde Koster vragen over de opvulling van gaten langs de tramrails op de Goudenregenstraat. ‘’Het lijkt ons een onprofessionele en gevaarlijke manier om middels bakstenen een gat te dichten. Fietsers kunnen gemakkelijk met hun wiel in de spleten tussen de stenen terechtkomen en vallen.’’ Dezelfde week dat Koster aan de bel trok vulde de HTM de gaten op de Goudenregenstraat netjes met asfalt op. ‘’Nu blijkt uit de antwoorden op onze vragen aan de wethouder echter dat het opvullen van gaten met losse bakstenen bij onderhoud van de rails een erkende methode van de HTM is. Ons lijkt dit niet veilig. Vooral wanneer de klinkers onzorgvuldig worden neergelegd waardoor er grote spleten ontstaan. Wij zouden graag zien dat de wethouder de HTM vraagt om op een veiligere manier tijdelijk de gaten langs tramrails te dichten. Bijvoorbeeld door de klinkers zorgvuldiger, vaster en dichter bij elkaar en bij het asfalt te plaatsen.’’ Koster stelde opnieuw vragen aan het college over de kwestie en verwacht binnen zes weken antwoord.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.