02 februari 2016

Bedrijven kiezen haven Scheveningen als basis

Het zeeschoonmaakbedrijf The Ocean Cleanup heeft Scheveningen-Haven gekozen als uitvalsbasis voor de eerste tests op zee. Ook het Valorisatieprogramma Deltatchnologie, De Noordzeeboerderij en het Innosportlab Zeilen gaan zich vestigen in het gebied rond de haven dat de ‘Inno-port’ wordt genoemd.

CDA-wethouder Karsten Klein van Stedelijke Economie, Zorg, Havens en Scheveningen is blij met de toezegging van de innovatieve bedrijven. “De Scheveningse Haven is perfect geschikt voor bedrijven die zich bezighouden met bijvoorbeeld voeding, milieu en waterbeheer. De haven is ooit gegraven omdat mensen er hun brood konden verdienen. We zien langzaam maar zeker dit besef terugkeren. Scheveningen Haven is en blijft haven.” CDA-woordvoerder Cees Pluimgraaff is net als de wethouder zeer verheugd over deze ontwikkelingen: ‘’Mijn partij heeft altijd gepleit voor meer bedrijvigheid en werkgelegenheid in de haven. Met de komst van deze maritieme bedrijven krijgt de jeugd op Scheveningen, in Duindorp en de rest van Den Haag krijgt meer zicht op een maritiem gerichte baan.’’

Gisteren (maandag) kwamen in het Zuiderstrandtheater ruim 200 ondernemers bijeen om concrete kansen voor hun bedrijf of onderneming in Scheveningen-Haven te onderzoeken. Ze kunnen daarbij gebruik maken van de stimuleringsregeling Scheveningen Inno-port die de gemeente binnenkort presenteert.