04 november 2016

Begroting: Raad beslist over plannen 2017-2020

Vanavond stemde de Haagse gemeenteraad in met de begroting 2017, een stuk waarin het college uiteenzet waar zij de komende jaren geld in gaat investeren. Namens het CDA voerde fractievoorzitter Danielle Koster het woord.

Het CDA is blij met de grote investeringen die dit college en de voorgaande hebben gedaan. Den Haag heeft een metamorfose ondergaan. Van een beetje saaie ambtenarenstad naar een bruisende stad met een gave skyline en een mooie oude binnenstad.

Maar er is ook een andere kant in onze stad. Veel Hagenaars zijn pessimistisch. Sommige voelen zich steeds meer een vreemde in hun eigen stad, anderen zijn bang voor de toenemende vreemdelingenhaat en weer anderen wijzen op de toenemende verdeeldheid in de samenleving. Nu is het heel makkelijk om alleen het ene geluid te willen horen en weg te kijken bij het andere. Dat is niet waar het CDA voor kiest. Volgens het CDA moeten we ons niet terugtrekken in de eigen wijk of groep en alleen denken in Ikke-ikke-ikke, maar juist de handen reiken naar elkaar en de verbinding zoeken. Elkaar met respect bejegenen.

Waarden en traditie
Dat respect en die wellevendheid is helaas soms ver te zoeken. Daarom hecht het CDA er veel waarde aan dat de burgemeester op ons verzoek gaat kijken of we straatbeschaving strafbaar kunnen stellen zodat we seksisme op straat tegen vrouwen of het uitschelden van LHBT’s keihard kunnen aanpakken. Dit is namelijk niet normaal en dat signaal geven we daarmee af.

Respect en fatsoen hoor je ook op te brengen tegenover hulpverleners en politie. Agressie jegens hen is niet normaal! Daarom vind het CDA het goed dat dit strenger wordt aangepakt. Dat geldt ook voor shishalounges, een branche met veel rotte appels. Het CDA pleit er al langer voor hen harder aan te pakken. We zijn blij dat de burgemeester het hierover met het CDA eens is en we hopen dat het voortaan makkelijker wordt om overlast-gevende shishalounges te weren uit te wijk.

Sterke samenleving
Juist in een stad als Den Haag is een sterke samenleving van belang. Om te voorkomen dat we langs elkaar heen leven. Daarom is het CDA-kritisch op het subsidiëren evenementen die zich alleen richten op één culturele doelgroep. Dat past niet in onze visie op de samenleving.
Daarom hamert het CDA wel op het belang van mantelzorgers en omzien naar elkaar. Dat past namelijk wel in een sterke samenleving. Daarom zet het CDA zich ook in voor verenigingen en buurthuizen. Zonder hen bestaat er immers geen sterke samenleving. Het CDA is enorm trots op het hoge aantal vrijwilligers in onze stad. Dit komt mede door de goede voorzieningen die Den Haag dankzij het CDA heeft zoals extra parkeerkaarten bij sportverenigingen en respijtzorg om mantelzorgers te ontzien.

Ook levensbeschouwelijke en humanistische organisaties leveren met hun vrijwilligers een grote bijdrage op dit gebied van de Wmo. Het CDA zou graag zien dat de maatschappelijke waarde van deze organisaties wordt erkend en diende daartoe met succes een voorstel in.

Bloeiende economie en bruisende stad
Naast een sterke samenleving is ook een sterke economie van belang. Het is volgens het CDA goed dat met deze begroting extra wordt geïnvesteerd in de economie. Zodat ondernemers worden gestimuleerd meer te investeren en daarmee banen worden gecreëerd. Investeringen om de stad levendig en bruisend te maken zodat we meer jonge mensen en jonge bedrijven aan de stad binden. Het CDA investeert dan ook liever in meer economie dan in meer STIP –banen.

In het kader van een levendige stad en omdat Den Haag dé Popstad is van Nederland deed het CDA het college een verzoek om, na jarenlange strijd van mijn collega-raadslid Michel Rogier, nu eindelijk te komen met een concreet voorstel om popmuseum RockArt naar de stad te halen. Een meerderheid van de gemeenteraad steunde dit voorstel en het college gaat ermee aan de slag.

Familie & gezin
Wij bouwen niet aan de stad voor onszelf maar voor onze kinderen. Gezinnen moeten we meer betaalbare eengezinswoningen kunnen bieden. Juist ook om de voorziene groei op te vangen. Sterke schouders moeten we in de stad houden. Met de sterke groei van het inwonertal de komende tijd moeten we niet alleen kijken naar voldoende huizen en infrastructuur maar ook naar het op peil houden van de voorzieningen.

Met meer inwoners wordt intensiever gebruikgemaakt van de openbare ruimte en bijvoorbeeld speeltuinen. We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de stad om het huidige hoge peil van voorzieningen te houden maar we hebben we niet voldoende aan de groei van het accres. Met meer inwoners komt de leefbaarheid onder druk te staan. Het CDA maakt zich hier grote zorgen over. Hier moeten we nu al geld voor vrij maken. Bijvoorbeeld door het aanleggen van een spaarreserve hiervoor. Het CDA kijkt uit naar de aan het CDA toegezegde werkbespreking hierover.

Koster eindigde met onderwijs. Ieder kind moet wat het CDA betreft mee kunnen doen om zo de beste kansen te hebben op een mooie toekomst. Daarvoor zijn goede leraren nodig. Het CDA is blij dat de wethouder het CDA toezegde om te komen met een plan van aanpak om het lerarentekort in onze stad aan te pakken.