21 september 2016

Bereikbaarheid CS reizigers met een beperking

Het CDA vraagt wethouder Revis deze ochtend in een daarvoor door het CDA aangevraagd debat om spoedig te komen met een structurele oplossing voor mensen in een rolstoel of met een rollator die op het Centraal Station het gloednieuwe metrostation van de Erasmuslijn niet kunnen bereiken.

Al in september 2015 zegde de wethouder aan het CDA toe dat hij de lift bij de E-lijn beschikbaar zou gaan stellen voor mindervaliden, zodat zij wanneer de centrale lift in de stationshal buitenwerking is, dit gebeurt helaas geregeld, wel de eerste etage kunnen bereiken. CDA-raadslid Michel Rogier: ‘’Nu blijkt echter dat reizigers met een rolstoel of rollator omdat de centrale lift in de stationshal niet werkte en ook de tweede lift, ondanks toezeggingen van de wethouder, niet voor hen beschikbaar is, ruim twee weken het nieuwe metrostation op het CS niet konden bereiken.’’ Inmiddels is de lift in de stationshal weer gemaakt. ‘’Ik wil echter dat de wethouder zijn belofte nakomt en een structureel alternatief aanbiedt voor reizigers met een beperking wanneer de lift in de stationshal weer eens kapot is. Ik vind het ongehoord dat de wethouder zijn belofte niet nakomt en dat mensen met een beperking in onze moderne stad zo worden behandeld,’’ aldus Rogier.

Stichting Voorall, een stichting die opkomt voor de belangen van Hagenaars met een beperking, schrijft in een brief aan de wethouder dat toen de centrale lift kapot was door medewerkers aan mindermobiele reizigers werd geadviseerd om ruim 600 meter om te lopen of te rijden om het metroplatform te bereiken. Rogier: ‘’Dit kan je toch niet vragen van reizigers met een beperking? En dat terwijl er gewoon een lift is die werkt maar niet wordt gebruikt! Onbegrijpelijk.’’

De wethouder beloofde na de vragen van Rogier opnieuw om in overleg met de HTM, NS en de MRDH, bij de komst van het nieuwe busplatform, de lift bij de Erasmuslijn als alternatief voor mensen met een beperking beschikbaar te stellen.