03 juli 2014

Bespreking etnische profilering door Haagse politie

''Ophouden met technische discussie en starten met verbinden''

Gisteren ging het debat in de commissievergadering over etnisch profileren. Daniëlle Koster voerde namens het CDA het woord: ‘’Het CDA heeft veel respect voor de politie, die vaak onder moeilijke omstandigheden haar werk moet doen en is blij met de resultaten van het onderzoek van de Universiteit van Leiden dat stelt dat er van structureel etnisch profileren door de Haagse politie gelukkig geen sprake is.’’ Ook de burgemeester, het OM en de politie onderstrepen deze conclusie.

Wat er echter wel is, is een beleving van etnisch profileren door de politie. Om dit beeld weg te nemen vindt het CDA het belangrijk dat er continu verbinding wordt gelegd tussen de politie en buurtbewoners zodat het vertrouwen tussen politie en burger hersteld.

Koster stelt enkele verbeteringen voor: ‘’Binnen de politie zou zonder taboe moeten worden gesproken over etnisch profileren en agenten dienen beter uit te leggen waarom zij iemand staande houden. Ook zou de klachtenprocedure onafhankelijker moeten en zou de diversiteit van de samenleving beter afgespiegeld moeten zijn in het politiekorps.’’ De Burgemeester, politie en OM zeiden op hun beurt de verbeterpunten van Koster mee te nemen. Zo gaf de burgemeester aan dat hij in contact gaat met het ministerie van Veiligheid en Justitie over de diversiteit in het personeelsbestand van de politie.