29 september 2016

Bestemmingsplan Vogelwijk

Vanavond stemde de Haagse gemeenteraad in met het bestemmingsplan Vogelwijk. CDA-er Daniëlle Koster is verheugd met de plannen die, als voorbeeld voor andere bestemmingsplannen, in nauwe samenspraak met bewoners en belanghebbenden zijn gemaakt.

CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster: ‘’Het CDA vindt het een goede ontwikkeling dat het college bestemmingsplannen vooraf intensief bespreekt met bewoners. Dit is voor het eerst gebeurd bij dit plan.’’ Uit de grote opkomst op de inloopavond waarop bewoners en ondernemers uit de Vogelwijk konden meepraten over belangrijke punten voor het plan bleek volgens de CDA-voorvrouw dat er een grote behoefte is bij bewoners om mee te praten over hun geliefde wijk. ‘’Het CDA vindt het erg belangrijk dat een plan draagvlak heeft in de wijk. De gemeente maakt zo een plan immers voor de bewoners en ondernemers. De door de bewoners naar voren gebrachte punten zijn goed terug te vinden in het plan.’’

Groen
Ook is Koster tevreden dat het groene karakter van de Vogelwijk behouden blijft in het bestemmingsplan: ‘’De Vogelwijk is aangelegd als tuinstad. Daarom is het ook mooi dat het groen beter beschermd wordt door het opnemen van een tuinbestemming waardoor verdere verharding van tuinen kan worden tegengegaan en de Vogelwijk mooi groen blijft. Dat is niet alleen mooi, maar ook goed voor het milieu en voor de afvoering van regenwater.’’

HALO-terrein
Op het terrein van de HALO wil de gemeente woningen laten bouwen. Koster: ‘’Er zijn meer woningen in onze groeiende stad nodig. Bewoners willen dat de woningen wel in de wijk passen (niet te hoog en ruimte voor groen) en maakten een alternatief plan.  Ik ben zeer blij dat er nu een plan ligt dat binnen de financiële randvoorwaarden van de gemeente past én op instemming van de convenantspartners kan rekenen. Wederom een mooi voorbeeld van waar Haagse Kracht toe kan leiden!’’

Sociale huur
Onaangenaam verrast is Koster over het voorstel van de PvdA om meer sociale huurwoningen in de Vogelwijk te bouwen. Het CDA pleit juist voor meer woningen in het middensegment en meer mooie gezinswoningen. ‘’Er is een groot tekort aan geschikte woningen voor bewoners die een middeninkomen hebben en mooie gezinswoningen zoals in de Vogelwijk. We zien dat bewoners die een groter of duurder huis willen dit niet in Den Haag kunnen vinden en de stad verlaten. Dit terwijl het juist zo belangrijk is om gezinnen en sterke schouders in de stad te houden! Met de bouw van appartementen voor ouderen op het HALO-terrein komt de doorstroom voor de zeer gewilde woningen in de Vogelwijk weer op gang.’’

Grondwater
‘’Het CDA is ook zeer tevreden dat, nadat de grondwatercommissie in de Vogelwijk heeft aangetoond dat wateroverlast in de wijk niet komt door regenval, er nu eindelijk een onderzoek komt naar de problemen met de grondwaterstand. We zijn benieuwd naar de uitkomsten!,’’ aldus Koster. De passage over grondwateroverlast is mede op aandringen van het CDA uit het bestemmingplan gehaald zodat de verantwoordelijkheid niet meer eenzijdig bij de eigenaren wordt neergelegd.