27 januari 2015

Bijna deal met alle zorgverzekeraars

CDA-zorgwethouder Karsten Klein heeft namens de gemeente Den Haag met drie van de vier grote verzekeraars in de stad afspraken kunnen maken over de zorg voor haar inwoners. Hij tekende vroige week met Menzis het eerste conmvernant. Deze week volgen CZ en VGZ.

Vanaf begin dit jaar is de gemeente verantwoordelijk voor de zorg voor haar burgers, voorheen taak van de overheid. Het geld hiervoor komt deels uit de gemeentekas én uit het budget van de zorgverzekeraars. Dat gaat niet alleen over de jeugdzorg of de huishoudelijke hulp, maar ook onderwerpen als de wijkverpleegkundige, thuishulp, mantelzorger en de dagbesteding van hulpbehoevende ouderen vallen daaronder.

In veel gemeenten is er één dominante zorgverzekeraar, maar de hofstad moest zakendoen met in totaal vier grote partijen die allemaal 20 tot 25 procent van de Haagse inwoners in hun cliëntenbestand hebben. Met Achmea is vooralsnog niets op papier gezet, maar dat komt vooral doordat de verzekeraar de uitkomsten van de gesprekken met de drie concurrenten wilde afwachten.

Klein is tevreden dat hij tot eind 2017 afspraken heeft kunnen maken en heeft hoge verwachtingen. ''De zorgverzekeraars stralen uit dat ze samen met de gemeente en zorgaanbieders willen werken aan vernieuwingen om zo samen de zorg te verbeteren'', legt Klein uit. ''Verbeteringen zijn bijvoorbeeld extra preventieactiviteiten, betere ondersteuning van mantelzorgers en het leggen van verbindingen tussen professionele zorg en zorg door familie en bekenden.''

De wijkgerichte aanpak van de gemeente Den Haag is, aldus de CDA-wethouder, het vertrekpunt, maar de afspraken met de verschillende verzekeraars over activiteiten en doelen verschillen. ''Gezamenlijk uitgangspunt daarbij is dat de eigen kracht en het oplossingsvermogen van (kwetsbare) burgers wordt gestimuleerd en dat burgers de ondersteuning en zorg krijgen die ze nodig hebben'', verklaart Klein in een brief aan de raadsleden.

Zo is met CZ veel gesproken over de huisartsenzorg, omdat de verzekeraar verantwoordelijk is voor de inkoop hiervan. De planning is om de komende jaren te bereiken dat artsen beter en efficiënter doorverwijzen. Ook voor de mantelzorger is aandacht. Met Menzis wordt gekeken hoe de overbelaste verzorgers kunnen worden opgespoord en ondersteund. En VGZ gaat samen met de gemeente een nog te bepalen wijk met grote gezondheidsachterstanden in om te kijken wat er nodig is qua zorg en ondersteuning. Daarnaast zetten de partijen zich in voor duurzame preventieactiviteiten en acties op het gebied van kinderen met overgewicht.

Dit artikel verscheen in De Telegraaf van 27 januari 2015