26 augustus 2017

Bollywood trekt fors-spenderende Indiërs naar Den Haag

Nu ook het Nederlandse bureau voor toerisme (NBTC) stelt dat Bollywoodfilms bijdragen aan het promoten van steden bij Indiase reizigers vraagt CDA-raadslid Desh Ramnath het Haagse college opnieuw om Bollywood in te zetten in haar toerisme-beleid. ‘’Er moet één, of het liefst meerdere, Bollywoodfilms worden opgenomen in Den Haag zodat beelden van onze prachtige stad over heel India worden verspreid en Indiërs en Indische bedrijven hier naar toe willen komen!’’

Ramnath ligt toe: ‘’India heeft een van de snel groeiende economieën van de wereld. Naast dat er enorm veel Indiërs zijn besteden Indiase toeristen ook nog eens relatief veel wanneer zij op vakantie zijn. Indiërs geven per dag gemiddeld 250 euro uit. Dit is ruim het dubbele van wat bijvoorbeeld Fransen of Duitsers uitgeven. De uitgaven vloeien allemaal terug in onze lokale economie. Reden temeer om bij het promoten van onze stad dus extra te focussen op de Indiase reiziger!’’

Ramnath vroeg het college al eerder om Bollywood-filmmakers naar onze stad te halen. Nu ook het NBTC in een artikel in het Financieel Dagblad stelt dat Bollywoodfilms een sterke invloed hebben op Indiase reizigers voert hij de druk op het college op. ‘’Er wordt nu erkent dat Bollywoodfilms die in Amsterdam en andere Nederlandse steden en plekken zijn opgenomen ertoe hebben geleid dat meer Indiase reizigers naar die plekken gingen. Zo krijgen miljoenen Indiërs plaatsjes van de Amsterdamse grachten, het Museumplein en de Zaanse Schans te zien in een in september in Amsterdam opgenomen Bollywoodfilm. De hoofdrolspeler deelden via social media al talloze aantrekkelijke plaatjes van Amsterdam met zijn fans. Een betere reclame kan een toeristische bestemming niet krijgen.’’