18 juli 2017

Campagne tegen uitdroging

Dankzij het CDA Den Haag en Groep de Mos gaat de gemeente Haagse ouderen actief voorlichten over uitdroging.

Michel Rogier (CDA Den Haag) en Richard De Mos (GdM): "Het is de laatste weken heerlijk zomerweer geweest en dat is genieten, maar warm weer is een risico voor ouderen, mensen in verzorgingstehuizen, chronisch zieken en mensen met overgewicht. Zeker mensen die ouder zijn dan 70 hebben meer kans om uit te drogen. Naast het warme weer kunnen te weinig drinken, koorts, overgeven en diarree zorgen voor uitdroging".

Bij een grote groep ouderen blijkt kennis te ontbreken over de risico's op - en de gevolgen van uitdroging. Voorlichting aan ouderen hierover is dus van belang stellen het CDA Den Haag en GdM, die pleiten voor een jaarlijks terugkerende lokale voorlichtingscampagne over de gevolgen van uitdroging, zoals het risico op verwardheid en het verminderen van de zelfredzaamheid.

"Van belang bij zo'n lokale voorlichtingscampagne is ook om hierbij aan te geven hoeveel ouderen precies moeten drinken. Dat men meer moet drinken dan het dorstgevoel aangeeft en wat het effect van alcohol en plastabletten is. Uiteraard dient er ook de omgeving van ouderen bij de voorlichting betrokken te worden, zodat met de signalen van uitdroging kan herkennen", aldus Rogier en De Mos.