23 september 2014

CDA bezorgd over kinderen MOE-landers

Het CDA is bezorgd over de leefomstandigheden van kinderen van migranten uit Midden en Oost-Europa in Den Haag. Dit naar aanleiding van een onderzoek door het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) naar de leefsituatie van migrantenkinderen uit Polen, Bulgarije en Roemenië in Nederland. In dit rapport wordt een aantal verontrustende conclusies getrokken over de leefomstandigheden van jeugdige MOE-landers en de mogelijke gevolgen daarvan op hun toekomst.

Zo zou een deel van de kinderen in overvolle en slecht onderhouden woningen wonen, worden kinderen van MOE-landers vaker dan andere kinderen blootgesteld aan drankmisbruik, vechtpartijen en huiselijk geweld en zijn zij eerder geneigd te spijbelen, rond te hangen op straat of de criminaliteit in te gaan. Ook zouden jeugdige MOE-landers vaker in hun tienerjaren zwanger worden en in de jeugdprostitutie belanden. Het CDA wil van het college weten of deze zeer verontrustende conclusies ook terug te zien zijn in cijfers over kinderen van MOE-landers in Den Haag.

‘’Wij schrokken erg van de resultaten van het onderzoek van het SCP over de situatie van kinderen van migranten uit Midden- en Oost Europa’’, aldus fractievolger Justyna Wachnicka. ‘’In onze stad leeft een groot aantal zogeheten MOE-landers. We mogen onze ogen niet sluiten voor de schrijnende situatie waarin sommige kinderen leven en het effect wat dit kan hebben op hun toekomst. Ik ben dan ook erg benieuwd of de zorgwekkende conclusies die op basis van interviews met deskundigen worden getrokken in het rapport ook te trekken zijn voor Den Haag.’’

Het CDA vraagt aan het college van Burgemeester en Wethouders of zij op dit moment al extra aandacht besteedt aan deze kwetsbare groep kinderen en of zij naar aanleiding van dit rapport en de cijfers die het CDA opvraagt het nodig acht om extra maatregelen te treffen.