16 december 2014

CDA blijft strijden voor studentenhuisvesting Den Haag

Al een geruime tijd maakt CDA-woordvoerder studentenzaken Michel Rogier zich hard voor de studentenhuisvesting in Den Haag.

Eind 2013 bleek na vragen van het CDA dat de behoefte aan studentenwoningen in Den Haag erg magertjes was onderzocht. De wethouder gaf toe dat bij deze behoefte alleen onderzoek was gedaan onder studenten die in Den Haag studeerden en niet onder studenten die in Den Haag (willen) wonen maar elders in de regio studeren. De wethouder beloofde het CDA op basis van die nieuwe aantallen het aanbod van studentenwoningen fors uit te breiden in Den Haag.

Eerder trok het CDA aan de bel over de beperkingen voor studenten om in bepaalde wijken te wonen met meer dan twee personen in een huis. Volgens het CDA moet woningsplitsing voor studenten in alle wijken kunnen. De gemeente gaf aan de regels te gaan versoepelen.

Toch bleek de pandbrigade fors door te gaan met het controleren en het uit huis zetten van studenten op basis van de oude woningsplits-regels. Het CDA verzocht daarom onlangs of de gemeente tot de tijd dat de regels zijn aangepast coulanter om te gaan met de huidige regels omtrent kamerverhuur voor studenten. ‘’Mede door toedoen van het CDA gaat het beleid over studentenhuisvesting gelukkig verbeteren maar in de tussentijd moeten studenten ook beschermt worden’’, aldus Rogier.

Tijdens de begrotingsbehandelingen vorige maand diende het CDA samen met de VVD en andere fracties een motie in om het makkelijker te maken om een woning te delen. De motie werd met brede steun aangenomen en de wethouder gaat ermee aan de slag.