03 november 2017

CDA, D66 en HSP pleiten voor onderzoek grondwateroverlast

Dankzij de inzet van de Haagse fracties van het CDA, D66 en de Haagse Stadspartij (HSP) wordt onderzocht of aanpassingen in het grondwaterbeleid van de gemeente Den Haag nodig zijn.

In verschillende wijken ervaren inwoners wateroverlast. Veel inwoners hebben zelfs te maken met natte kelders. Dat moet snel afgelopen zijn vinden de drie fracties en daarom hebben ze zich met succes hard gemaakt voor het oplossen van de problemen.

Overlast bestrijden
Door klimaatverandering vinden er steeds vaker hevige regenbuien plaats. De hoeveelheid water kan niet verwerkt  worden en dat zorgt voor veel problemen in verschillende wijken van Den Haag. Inwoners van de Haagse Vogelwijk hebben bijvoorbeeld sinds kort te maken met natte kelders. Daarom vinden de drie Haagse fracties dat de gemeente Den Haag het huidige grondwaterbeleid moet onderzoeken. CDA woordvoerder Daniëlle Koster over de situatie: “Gezien de klachten van de bewoners is het goed dat het huidige grondwaterbeleid tegen het licht wordt gehouden en zo nodig per gebiedsspecifieke maatregelen worden genomen.”

Preventief handelen
Raadslid Gerwin Van Vulpen stelt: “Ik ben blij dat het college gaat kijken of er plekken zijn in de stad met grondwaterklachten waar er geen peilbuizen zijn en we gaan er vanuit dat die buizen dan ook daar worden geplaatst.” D66-raadslid Toeters vult aan: “Het klimaat verandert en regenbuien worden steeds heviger. Door actief te peilen in de wijken kunnen we kijken waar de problemen toenemen en kan er beter bestreden worden.”