25 juli 2019

CDA Den Haag baalt van afgelast Vuurwerkfestival

Van uitstel komt afstel: het Vuurwerkfestival op Scheveningen gaat definitief niet door dit jaar. “Echt balen dit”, vindt CDA-fractievoorzitter Daniëlle Koster, die van de gemeente wil weten hoe het mis kon gaan.

Het evenement trekt jaarlijks duizenden mensen en is niet alleen een feest voor de stad, maar levert ook een gigantische omzet op voor Scheveningse ondernemers. Het evenement werd nu anderhalve maand van tevoren afgelast, nadat het eerder al verschoven was naar september. Koster pleit ervoor dat de organisatie en de gemeente samen inspanningen verrichten zodat het evenement alsnog door kan gaan. Daarnaast wil de fractievoorzitter weten waarom het festival dit jaar is afgelast: de organisatie meldt dat de steeds strengere veiligheidseisen van de gemeente het festival de das om hebben gedaan. “Hoe zit dit precies?” vraagt Koster het stadsbestuur.

Het feit dat er jaarlijks zoveel mensen op het Vuurwerkfestival afkomen zorgt vaak voor verkeersproblemen. Koster ziet hiervoor enkele oplossingen: “Dubbele trams die alleen bij het Centrum en Scheveningen stoppen, extra pendelbussen, of rondvaarten vanaf Madurodam”.

Tenslotte trekt Koster een link naar de organisatie van de vreugdevuren op Scheveningen met Oud en Nieuw. De gemeente wacht namelijk nog op het onderzoek dat de OVV uitvoert naar de vonkenregen van afgelopen jaarwisseling, het is niet bekend wanneer de bevindingen van het OVV verschijnen. Volgens onder meer het CDA moet voor 1 oktober duidelijk zijn wat er afgelopen jaar fout ging, om op een verantwoordelijke manier een nieuwe editie te organiseren. Burgemeester Krikke wil hier echter geen uitspraken over doen, tot groot ongenoegen van het CDA.  “Heel dubbel”, typeert Koster de gang van zaken. “Bij het Vuurwerkfestival gooit zorgvuldigheid met vergunningen roet in het eten, maar bij de vreugdevuren werden de gemaakte afspraken niet gehandhaafd”.