03 september 2022

CDA Den Haag: "Houd vast aan contract met Gazprom"

CDA Den Haag wil niet dat het college van burgemeesters en wethouders van de Gemeente Den Haag het contract opzegt met Gazprom. Opzeggen betekent dat er juist meer geld naar het bedrijf met Russisch gas zal toevloeien. Dat is volgens de CDA-fractie moreel onverantwoordelijk en financieel niet uit te leggen in de huidige energiecrisis.

Sinds de inval van Rusland in Oekraïne voert de Europese Unie met daarin ook Nederland zware sancties tegen Rusland onder leiding van Vladimir Poetin. De minister voor Klimaat en Energie heeft gemeenten opgedragen om per 10 oktober van dit jaar hun gascontracten met Gazprom op te zeggen. Doel hiervan is om te voorkomen dat Nederland Rusland voorziet in inkomsten, waarmee de oorlog wordt gefinancierd. Nederland is het enige land in de Europese Unie waarbij gemeenten deze verplichting krijgen. De Europese verordening biedt namelijk wel ruimte om een uitzondering te maken voor gas.

Het CDA Den Haag ondersteunt met klem alle sancties die lopen tegen Rusland om zand in Putin zijn oorlogsmachine te strooien. Maar ziet het opzeggen van de huidige contracten niet als de oplossing, maar juist het tegenovergestelde. Opzeggen van het contract met Gazprom betekent in de praktijk dat Gazprom hetzelfde gas kan verkopen aan andere partijen. Die verkoop zal echter niet gebeuren tegen de prijs die de gemeente Den Haag betaalt, maar een prijs die wel vijf tot tien maal hoger zal liggen door de gigantische prijzen op de gasmarkt. Korter samengevat: Opzeggen van het contract betekent meer geld voor Gazprom.

Gemeente Den Haag heeft een zorgplicht. De gemeente moet haar gebouwen zoals zwembaden en sportzalen kunnen verwarmen en hiervoor zijn we nog altijd afhankelijk van gas. Ander gas van de Europese markt - via omwegen ook mogelijk nog eens Russisch - zal miljoenen extra kosten die we daardoor niet kunnen investeren in onze stad en haar inwoners. Dat geld zet de Haagse CDA-fractie liever in voor belangrijke problemen in onze stad, zoals de snelle verduurzaming van gebouwen en het helpen van mensen die niet meer hun energierekening kunnen betalen.

CDA-Raadslid Hinke de Groot roept de wethouder daarom op het contract niet op te zeggen en de stad te behoeden voor onuitlegbare financiële tegenvallers: ‘In onze stad van Vrede en Recht moeten we pal staan voor Oekraïne. Onze morele verantwoordelijkheid is glashelder: dat we Rusland niet spekken met extra inkomsten en onze inwoners moeten behoeden voor niet uit te leggen financiële tegenvallers.’ Volgens De Groot raken we Rusland harder met gezond verstand dan met sentiment: ‘Behoud het contract tegen deze lage prijzen zo lang mogelijk en roep het Rijk op de gemeente niet klem te zetten.’