27 januari 2017

CDA Den Haag in verweer tegen minder busvervoer avond

Op aandringen van CDA-raadslid Michel Rogier zal de wethouder zich namens Den Haag verzetten tegen het voornemen van de MRDH om bussen in de avonduren niet meer in onze stad te laten rijden. Een voorstel van Rogier hiertoe werd gisterenavond gesteund door de gehele gemeenteraad.

Rogier is niet te spreken over het voornemen van de Metropoolregio Rotterdam –Den Haag (MRDH) om bussen in de avonduren nog maar om het half uur en na 23.00 ’s avonds helemaal niet meer te laten rijden. ‘’Dat kan toch niet in een grote stad als Den Haag waar ook in de avonduren tal van economische, muzikale, culturele en educatieve activiteiten plaatsvinden?!’’ verzucht het raadslid. ‘’Het Haagse stadsbestuur investeert juist veel in de levendigheid van onze stad en het trekken van jongeren en studenten. Den Haag zet in op horeca, uitgaan, toerisme, congressen, theaterbezoek en het binnenhalen van grote bedrijven. Dan kan je toch niet de stad dichtgooien na 23.00 uur en op zaterdag al om 22.00 uur?!’’

Rogier vindt het voornemen van de MRDH om de tijden van busvervoer van en naar onze stad terug te schroeven dan ook onbegrijpelijk: ‘’In plaats van fors te investeren in het Haagse OV, zoals de gemeente graag zou zien, gaat de MRDH het OV-aanbod terugschroeven. Onaanvaardbaar wat mij betreft.’’ Rogier is blij dat de wethouder in de officiële Haagse reactie op de busplannen van de MRDH, dankzij zijn amendement, zich duidelijk zal uitspreken tegen het verlagen van de frequentie van busvervoer in de avonduren.

Al eerder uitte Rogier forse kritiek tegen de bezuinigingen die de MRDH doorvoert op het gebied van het OV. ‘’Door het verdwijnen van niet financieel rendabele OV-lijnen, het verminderen van de frequentie van ritten en de groter wordende afstand tussen haltes komt de sociale functie van het OV voor jong, maar vooral voor oud, in gevaar.’’© Remco Zwinkels

Rogier is niet te spreken over het voornemen van de Metropoolregio Rotterdam –Den Haag (MRDH) om bussen in de avonduren nog maar om het half uur en na 23.00 ’s avonds helemaal niet meer te laten rijden. ‘’Dat kan toch niet in een grote stad als Den Haag waar ook in de avonduren tal van economische, muzikale, culturele en educatieve activiteiten plaatsvinden?!’’ verzucht het raadslid. ‘’Het Haagse stadsbestuur investeert juist veel in de levendigheid van onze stad en het trekken van jongeren en studenten. Den Haag zet in op horeca, uitgaan, toerisme, congressen, theaterbezoek en het binnenhalen van grote bedrijven. Dan kan je toch niet de stad dichtgooien na 23.00 uur en op zaterdag al om 22.00 uur?!’’

Rogier vindt het voornemen van de MRDH om de tijden van busvervoer van en naar onze stad terug te schroeven dan ook onbegrijpelijk: ‘’In plaats van fors te investeren in het Haagse OV, zoals de gemeente graag zou zien, gaat de MRDH het OV-aanbod terugschroeven. Onaanvaardbaar wat mij betreft.’’ Rogier is blij dat de wethouder in de officiële Haagse reactie op de busplannen van de MRDH, dankzij zijn amendement, zich duidelijk zal uitspreken tegen het verlagen van de frequentie van busvervoer in de avonduren.

Al eerder uitte Rogier forse kritiek tegen de bezuinigingen die de MRDH doorvoert op het gebied van het OV. ‘’Door het verdwijnen van niet financieel rendabele OV-lijnen, het verminderen van de frequentie van ritten en de groter wordende afstand tussen haltes komt de sociale functie van het OV voor jong, maar vooral voor oud, in gevaar.’’

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.