02 december 2014

CDA: Den Haag kindvriendelijk?

Het CDA trekt weer aan de bel over de kindvriendelijkheid in onze stad. Uit een onderzoek van het Verwey Jonkers Instituut van begin 2014 bleek dat Den Haag in de top 10 van minst kindvriendelijke steden van Nederland staat. Het CDA in de Haagse gemeenteraad wil weten of er sinds die tijd wat verbetert is wat betreft de kindvriendelijkheid van Den Haag.

‘’In de loop der jaren zijn er heel wat gezinnen vertrokken uit Den Haag. Het is van belang om deze trend te keren door te investeren in kindvriendelijke wijken’’ ,aldus fractievoorzitter Daniëlle Koster. Al eerder vroeg het CDA het college de ambitie uit te spreken om juist de meest kindvriendelijke stad van Nederland te worden en ook in het coalitieakkoord is op voorspraak van het CDA de ambitie uitgesproken om onze stad en met name de openbare ruimte meer kindvriendelijk te maken.

Het is goed dat de wethouder een beroep doet op ouders om zelf de stad meer kindvriendelijk te maken maar vanuit het stadhuis mag wel wat meer initiatief komen vindt Koster. Ook is alleen het aanleggen van meer speelplekken, Den Haag heeft relatief veel speeltuinen, volgens de CDA-voorvrouw niet voldoende. ‘’Het gaat ook om de gewone straten. Kinderen moeten zich vrij van a naar b kunnen bewegen. Wij vragen het college te komen te komen met een plan.’’