19 januari 2018

CDA Den Haag komt met plan voor minder aardgasverbruik

Vandaag vindt de manifestatie "Solidair met Groningen" plaats. Ook het CDA Den Haag ondersteunt deze manifestatie en komt met voorstellen om in Den Haag de vraag naar aardgas te verminderen. CDA-kandidaat Alphons Jacobs: "De hoeveelheid aardgas die opgepompt moet worden, houdt verband met de vraag in Nederland. Daarom moeten we met zijn allen gaan kijken hoe we die vraag naar beneden kunnen brengen. Het CDA heeft hiervoor twee voorstellen". De partij gaat hierover vragen stellen aan het college.

De partij stelt voor om Haagse nieuwbouwwijken vanaf vandaag niet meer aan te sluiten op het aardgasnetwerk. Jacobs: "Volgens de wet heeft ieder huis recht op een aansluiting op het aardgas. Maar iedereen weet dat dit recht binnenkort uit de wet wordt geschrapt. Waarom zouden we daarop wachten? Het CDA wil nu al ontwikkelaars aansporen zonder aardgas te bouwen".

Daarnaast wil de partij dat de gemeente met projectontwikkelaars en netbeheerder Stedin om de tafel gaat zitten om nieuwbouwprojecten waar aardgas een rol gaat spelen, opnieuw tegen het licht te houden. Jacobs: "We weten nu dat in de toekomst aardgas eruit gaat raken. Waarom niet nu al bouwen met een toekomstblik?"

Met deze plannen wil het CDA Den Haag verduurzamen. Jacobs: "Dit zijn 'no regret' maatregelen die het college wat ons betreft eerder vandaag dan morgen kan nemen. Zo laten we onze stad verder bloeien."​