21 februari 2019

CDA: Den Haag moet beste zorgpersoneel van Nederland krijgen’

De komende jaren dreigt een oplopend personeelstekort in de zorg. Het CDA wil daarom de provincie inschakelen om meer zogenaamde ‘zorgklassen’ op te richten. Om hier aandacht voor te vragen ging Michel Rogier, kandidaat voor de Provinciale Staten, met gebak langs bij het personeel van Woonzorgcentrum Duinhage Den Haag.

Handen aan het bed
‘Ouderen en kwetsbare mensen moeten zeker zijn van zorg’, stelt Michel Rogier. ‘Die zekerheid dreigt nu in gevaar te komen door de oplopende personeelstekorten. Op dit moment kiezen nog te weinig jongeren en zij-instromers voor een beroep in de zorg. Daar wordt aan gewerkt met informatiecampagnes, maar er moet ook boter bij de vis. Bijvoorbeeld door baangarantie te bieden.’

Actieplan
Het CDA pleit daarom voor een breed actieplan in samenwerking met de provincie. Michel: ‘We zien dat zorginstellingen zelf te weinig middelen hebben om te investeren in ‘zorgklassen’. Gelukkig maakt de provincie werk van het stimuleren van de arbeidsmarkt. Die inzet is natuurlijk heel welkom in Den Haag, zodat we de kwaliteit van zorg in onze gemeente kunnen verbeteren.’