27 mei 2015

CDA Den Haag over plannen speelplekken

Het CDA wil dat Haagse kinderen meer worden betrokken bij speelplekken in onze stad, er veilige routes naar speelvoorzieningen komen en een hardere aanpak van overlast op speelplekken. Deze ochtend spreekt de Haagse gemeenteraad over de plannen van het college over de speelvoorzieningen in Den Haag.

CDA-raadslid Daniëlle Koster geeft aan tevreden te zijn dat ouders en omwonenden steeds meer betrokken raken bij het ontwerp en onderhoud van speelvoorzieningen en dat er veel geld wordt geïnvesteerd om te kunnen voorzien in de speelbehoefte van het groeiend aantal Haagse kinderen. De extra centen worden echter niet geheel naar behoren besteed volgens de CDA-voorvrouw.

Betrek Kinderen
Het CDA wil bijvoorbeeld dat kinderen uit worden genodigd om na te denken en mee te praten over buitenspelen. ‘’Maak een wandeling met kinderen door hun buurt en vraag hen waar zij graag spelen en op welke plekken zij liever niet spelen. Zij weten als geen ander wat een aantrekkelijke speelplek is’’, aldus Koster. ‘’Een speelplek hoeft niet altijd een speeltuin met toestellen of een voetbalveldje te zijn. Het doen van kleine aanpassingen in de openbare ruimte kan kinderen uitnodigen om er te spelen en te bewegen.’’

Veilige routes
Ook vergeet de wethouder volgens de lokale CDA-fractie te investeren in veilige en herkenbare routes naar speelplekken toe. ‘’Speeltuinen zelf moeten aan allerlei veiligheidseisen voldoen, die meerdere malen per jaar worden gecheckt. Dit is een goede zaak maar kinderen moeten eerst maar veilig op de speelplaats zien te komen. Hiervoor zijn enkele (verkeers-)aanpassingen noodzakelijk’’, aldus Koster.

Overlast aanpakken
‘’Voorts lees ik geen plannen om overlast van hangjongeren, vandalisme, zwerfafval, hondenpoep en de consumptie van sigaretten, alcohol en drugs op speelplekken tegen te gaan. Allemaal zaken die het speelgenot van kinderen schaden en die niet door de wethouder worden geadresseerd in zijn plannen omtrent spelen in de stad.

Daniëlle Koster neemt het heft in eigen hand en presenteert binnenkort  een notitie waarin zij deze en ook andere plannen om spelen in onze stad aantrekkelijker, meer divers en veiliger te maken, voorlegt aan de wethouder.