16 april 2018

CDA Den Haag wil eerlijke studietoeslag voor studenten met beperking

Raadslid Daniëlle Koster heeft vandaag het college gevraagd te toetsen of de toelage die Haagse studenten met een beperking krijgen wel voldoende is. Aanleiding is het onderzoek dat de Landelijke studentenvakbond en CNV Jongeren vandaag presenteerden waaruit blijkt dat gemeenten deze noodzakelijke toelage willekeurig bepalen.

Den Haag biedt nu zo’n 150 euro terwijl Amsterdam zo’n 350 euro uittrekt voor studenten met een beperking. Koster: ,,Het is belangrijk dat studenten met een beperking net zoveel kans hebben om een studie af te ronden als alle andere studenten. De toelage is nodig, omdat jongeren met een beperking vaak meer tijd nodig hebben om een studie af te ronden en minder vaak een bijbaan kunnen hebben.”Het CDA  heeft de gemeente gevraagd  conform de wens van de jongerenbonden een minimum studietoelage te overwegen. Wat de bonden betreft komt dat op zo’n 280 euro per maand, een kwart van het minimumloon. Ook vraagt het CDA waarop de huidige toelage is gebaseerd en hoe de aanvraagprocedure voor een studietoelage werkt. Deze blijkt voor studenten soms zo ingewikkeld dat zij daardoor afhaken.

Landelijke Studenten Bond

Christelijk Nationaal Vakverbond